30.11.07 11:04
God dag!

Jeg skal oppspore en person som i tidrommet 1860-1875 bodde i området Eilenburg-Leipzig. Fins det andre kilder enn kirkebøkene? Jeg tenker på digitale kilder i likhet av Digitalarkivet i Norge. På forhånd takk.

30.11.07 11:05
som bodde

30.11.07 11:08
Hva med folketellinger på nettet?

30.11.07 18:21
Det fins et statsarkiv i Leipzig. Har selv forsket litt på Hienrich Ernst Schirmer (1814 - 1887) (han var gift med en dame fra Kristiansand og hjalp med å inrettet slottet i Oslo og var hovedansvarlig for gjenoppbygging av Nidarosdomen i Trondheim osv. osv.). De har kanskje noen opplyninger der. Det koster dessverre noe.
God kveld fra Claus i Kristiansand

30.11.07 18:22
Heinrich Ernst Schirmer

30.11.07 20:07
Takk Claus. Har vært i kontakt med Statsarkivet i Leipzig. Du har rett; det blir krevd gebyr.-Men fins det ikke digitale folketellinger i Tyskland- slik som vi har på Digitalarkivet her i Norge?

30.11.07 21:17
Jeg antar at problemet er at Leipzig var DDR. Det viste seg at de hadde aldri hørt om Schirmer. Familien er jo i Norge en kjent familie. Du har kanskje fått med deg at vi har Europas eldste høgskole for gruvedrift 250 år Kongsberg. Det viste de heller ikke i Sachsen da jeg skrev nylig til Freiberg. De tok det ut av internet etter at jeg gjorde dem oppmerksomt på det at de ikka var verdens eldste skole. Så jeg tror at det kan være et problem som ikke ble løst i nærmeste tid i de nye landene i Tyskland.
God kveld fra Claus i Kristiansand

30.11.07 22:37
Nå bare innrømme at 250års jubileet på Kongsberg og Schirmer har gått meg hus forbi. Men flott at du har fått satt skapet på plass! -Saken "min" har tilknytning til Kristiansand og Eilenburg/Leipzig. Saken har forresten vært omtalt i både Fædrelandsvennen og OÖ Nachrichten. Men trenger folketelling for området i nord rundt Leipzig. Derfor søker jeg etter digital folketelling. Men slike fins kansje ikke i Tyskland enda?