29.11.07 11:32
hei,
Jeg sitter og jobber med en lærebokanalyse av tyskverk for den videregående skolen. Der dukker eventyret Rotkäppchen opp. Jeg siterer: "es war einmal ein liebes Mädchen. Seine alte Großmutter liebte das Kind sehr und schenkte ihm ein rotes Käppchen aus Samt." Spørsmålet mitt er som følger: Det at man viser tilbake på Mädchen med 'seine'. Er det gammeldags? Finner man det i moderne språkbruk?/ida

29.11.07 11:37
Det er ikke gammeldags.

das Mädchen - neutrum
Es (das Mädchen) geht in den Wald. Es zieht sein Käppchen an. Die Großmutter schenkt ihm etwas.

Det finner man i moderne språkbruk og det er grammatikalisk (?) korrekt.

29.11.07 11:52
Ja jeg er klar over at det er grammatisk korrekt, men jeg trodde det var gammeldags. Men jeg tror egentlig jeg tenkte på noe annet :) Og det var at man viser tilbake på das Mädchen med 'es'?

29.11.07 11:53
Men når jeg leser litt nøyere, ser jeg jo at du brukte det i eksempelet ditt! Sorry!

29.11.07 13:09
Det er ikke gammeldags å bruke "es" / "sein" når man viser tilbake til Mädchen. Der er til og med galt å skrive:
"es war einmal ein liebes Mädchen. Ihre alte Großmutter liebte das Kind sehr"

På den andere siden er det ganske vanlig å skifte til "ihr" / "sie" noen setninger senere, særlig når navnet på jenta har blitt nevnt.