01.03.23 14:38, Gueni
Stikkord: droppe preposisjon på, Präposition på
Ich wiederhole mein Problem und wäre dankbar, wenn mir jemand helfen könnte.
Es geht um die Verwendung der Präposition på.

1) Beispielsätze ohne Präposition på
Jeg liker å svømme - Jeg liker å seile - Jeg liker å fiske usw. (= 2 Verben, 2. Verb mit å und im Infinitiv = das versteh ich)

2 Beispielsätze mit der Präposition på
Jeg liker å høre på musikk - Jeg liker å se på TV - Jeg liker å gå på kino - Jeg liker å gå på ski usw. (Das verstehe ich auch)

3. Beispielsätze ohne Präposition på vor einem Hauptwort
Jeg liker å gå tur - Jeg liker å spille piano - Jeg liker å spille dataspill (Diese Sätze versteh ich nicht !!! - warum ohne Präp.?)

01.03.23 19:24, Heiko de
Ich habe jetzt keine gute grammatische Erklärung, aber ist das nicht genauso im Deutschen:
Ich mag es Klavier zu spielen. Ich mag es auf einem Klavier zu spielen.

Heiko

01.03.23 22:39, Espen Askeladd de
Hei Gueni,
>Jeg liker å gå tur - Jeg liker å spille piano - Jeg liker å spille dataspill (Diese Sätze versteh ich nicht !!! - warum ohne Präp.?)
Präpositionen können im Norwegischen hin und wieder weggelassen werden wie auch im Deutschen.
So ist es auch bei "på".

Ich fragte chatgpt:"Kan du gi meg tipser når jeg kan droppe preposisjon "på"?"
und ich erhielt zur Antwort:
3. Når du beskriver hva du gjør: "Jeg jobber på en kafé" kan også forkortes til "Jeg jobber kafé".
Was wohl deiner Problemstellung entspricht.

Hilsen
Espen

02.03.23 09:14, Nohab643 no
Du kan absolutt ikke si "Jeg jobber kafé".
"Jeg jobber på kafé" har en almen betydning, f.eks. som i motsetning til at du jobber på kontor eller på verksted.
"Jeg jobber på en kafe" brukes først og fremst når du vil angi en bestemt kafe i motsetning til andre kaféer, men kan også i mange
sammenhenger brukes alment.
Jeg kjenner ikke de gramatiske reglene for dette, men om du ikke har språkfølelsen er det sikrest å bruke , også om det gjelder
piano eller tur.
Tips heter forøvrig det samme i flertall.

02.03.23 12:01, Nohab643 no
Unnskyld: Det skal være grammatisk over.