15.04.21 17:31, Tilia
Wenn ich lese "takk for svar" oder "takk for hjelp" kommt mir das immer irgendwie amputiert vor.
Ich würde "takk for svaret" oder "takk for hjelpen" erwarten - es heißt ja auch "takk for maten"
(obwohl ich nicht ausschließen kann, dass ich nicht vielleicht doch schon einmal "takk for mat"
gehört habe). Wird das nur ohne Artikel verwendet oder sind beide Formen gebräuchlich? Wie kommt
es zu der Verwendung ohne Artikel?

16.04.21 09:15, Slogen
Takk for mat går også, tenker jeg. Når en sier det slik, blir det nok kanskje litt mindre spesifikt.
Like nedenfor har jeg selv skrevet, takk for svar. Takk for svaret eller takk for svara, ville jeg nok
ikke brukt der. Jeg er usikker, men tenker at når en sier takk for svaret, - maten, - hjelpa, så
takker en for noe konkret eller spesifikt. Når en sier takk for svar, -mat, -hjelp, så takker man for
at noen har gjort noe: takk for (alle) svar (du har gitt meg her), takk for (all) mat (jeg har fått
nå), takk for (all) hjelp (jeg har fått i dag).
Noen som er enig eller uenig?

16.04.21 16:28, Wowi
Jeg heller til den ubestemte formen når jeg takker på forhånd:
(på forhånd) takk for svar (det er jo på en måte ubestemt, som du skriver)
Etter å ha fått svar bruker jeg den bestemte formen:
Tskk for svaret

Hjelp eller mat ville jeg sannsynligvis brukt på samme måte, men jeg har ennå ikke vært i en situasjon der jeg ber om mat eller hjelp på forhånd med takk for mat / hjelp.

18.04.21 22:57, Tilia de
Tusen takk dere to!

21.04.21 13:40, Waldvogel
Jeg er enig, Slogen. Takk for råd, hjelp og pleie! Da er det svevende og allment, man sier liksom: takk for alt! Men ber man noen om en håndsrekning så sier man etterpå: takk for hjelpen!