06.01.20 20:12, Carl
Et ytterligere spørsmål for i kveld. Hvor nøyaktig er det egentlig "mer" skal stå i en setning? Eksempel:

1) Dagens venstre kan på ingen måte mer sammenlignes med venstre fra gamle tider.

eller

2) Dagens venstre kan på ingen måte sammenlignes mer med venstre fra gamle tider.

? Mange takk på forhånd!

06.01.20 20:56, Mestermann no
Det skal ikke stå "mer" i det hele tatt, men "lenger":

Dagens Venstre kan ikke lenger på noen måte sammelignes med gamle dagers Venstre.

06.01.20 21:23, Carl de
Mange takk! Dette var ikke jeg klar over. Så "mer" brukes ikke sammen med verb, bare i sammenheng med komparativ?

"Vi så hverandre aldri mer" er altså feil og det skal hete "Vi så hverandre aldri lenger"? Men det høres jo veldig rart ut - ?!

Det finnes jo en del eksempler hos NAOB der "mer" blir brukt synonymt med "lenger" ( https://www.naob.no/ordbok/mer ):

MER:

3.2 om tid, især i nektende eller spørrende setninger
3.2.1 om varigheten av en tilstand, situasjon, aktivitet
fremover, utover i tid (fra et bestemt tidspunkt); lenger

EKSEMPEL

jeg skal ikke bo her mer

SITATER

jeg ved ikke mere, hvorledes det var
hva er dette? Furua! Den er ikke der mer
de gamle dumme historier snakker vi ikke mere om

Jeg skjønner ingenting mer [lenger]!

07.01.20 05:11, Mestermann no
Man kan godt bruke mer i setninger der det ikke kan misforstås hva som er ment, som i "vi så hverandre aldri mer" eller Jeg
skal ikke bo her mer". Men i din eksempelsetning leses det som stående til "mer sammenlignes med" eller "sammenlignes mer
med", altså sammenlignes ytterligere eller i større grad enn før, altså som en forsterking av sammenligningen.

08.01.20 07:52, Carl de
Mange takk, Mestermann. Skjønner hva du mener. Men i så fall er vel "mer" ikke direkte "feil", men
malplassert. Nettopp som det ante meg. Hadde den gjengitte teksten lydd:

"Dagens venstre kan på ingen måte sammenlignes med venstre fra gamle tider mer."

ville den antakelig vært riktig?

08.01.20 10:41, Mestermann no
Formelt sett riktig, men "med venstre fra gamle tider mer" kan man rett og slett hverken skrive eller si. Det blir for lang avstand
mellom verbet og mer, som viser til verbet. Derfor må man bruke "kan ikke lenger sammenlignes med..." osv. Stilistisk blir
setningen ellers veldig ulenkelig.

08.01.20 12:13, Carl de
Ok, mange takk.