21.12.18 12:04, Sandra1
Hallo

Starbucks schreibt heute:

Det finnes ingen bedre enn Mamma! Og vi har selvsagt den perfekte gaven til hun. Vår gavepakke inneholder to porselenskopper, en pakke med nydelige kaffebønner, to Raw-barer og en pepperkakemann, til kun 349kr.

Sind raw-barer so etwas wie Müsliriegel?

21.12.18 12:41, Mestermann no
Das stimmt. Starbucks kann übrigens nicht richtig Norwegisch. "Den perfekte gaven til hun" kann man nicht
schreiben: "Den perfekte gaven til henne" soll es heissen.

21.12.18 16:06, Sandra1
Danke dir!

Das dor hun steht, habe ich glatt überlesen - aber jetzt wo du es sagst, fällt es sofort ins Auge...

Danke auch hierfür :)

22.12.18 07:53
På Bergensk er det jo helt riktig med "hun" og feil med "henne". Så man ikke egentlig
betegne det som feil.

22.12.18 16:06, Mestermann no
På bergensdialekt i deler av Bergen sier man "hon" (ikke hun) for "henne". Andre steder i landet sier man "ho",
"henni", "henner", "hu" og mange flere varianter. Men på skriftlig bokmål skal det hete henne. Så det Starbuck
skriver kan "egentlig" betegnes som feil, fordi det faktisk er feil.

23.12.18 09:59
"Men på skriftlig bokmål skal det hete henne" - er dette da en regel alle nordmenn sier seg enig i? Eller det bare sånn østlendingene gjerne vil ha det til?

23.12.18 12:42, Mestermann no
Det er normen på bokmål.

23.12.18 13:18
Jeg er fra Bergen. Det ville aldri falle meg inn å skrive «hon» eller «hun» som avhengighetsform av 3.p.s.f., rett
og slett fordi det er galt på bokmål. Mange bergensere vil hevde at det er galt på bergensk også. Det er i alle fall
gatespråk og brukes ikke av alle. Det regnes ikke som «pent» bergensk. Skriftlig er det uansett ikke rett, verken
på bokmål eller nynorsk. Nå må 09:59 slutte å trekke i tvil alt det han får vite her i forumet under henvisning til at
det ikke er sånn i det strileområdet der han tilbrakte noen sommerferier for 40 år siden. Hadde denne tyskeren
hatt bakgrunn fra Stavanger, ville han vel hevdet at siddis-mål var riktig å bruke skriftlig på bokmål. Jeg foreslår
at han fra nå av bare skriver norsk akkurat slik han selv snakker (det er det mange som gjør), og forlater forumet
for godt, siden han ikke har bruk for det han lærer her.