16.04.18 16:59
Hei.

Tar sjansen på et nytt spm, blir jeg refusert så får det være:

hei.

Så på Alpenpanorama på 3 Sat.

Et av stedene skrives OBERSTAUFEN.

Er det OBER-staufen, OBERS-taufen eller OBERST-aufen?

Perkins

16.04.18 17:13, Mestermann no
Hvis du går til tysk Wikipedia og slår opp stedsnavnet, vil du finne at stedet tidligere het Staufen, og fikk navnet
Oberstaufen i 1921.

"Ober-" betyr her det samme som i norske stedsnavn "Øvre-", som i Øvrevoll, Øvrefoss, Øvreskogen, Øvre Eiker
osv. "Øvrestaufen", altså.

16.04.18 18:24, Geissler de
Her i sør har vi masse stedsnavn som begynner på Ober-, Mitter- og Unter-/Nieder-.

I München finnes det f. eks. bydelene Obersendling, Mittersendling og Untersendling, og
Obergiesing og Untergiesing.

I nærheten av der jeg vokste opp er det Oberhöll, Mitterhöll og Unterhöll, altså Øvre,
Midtre og Nedre Helvete :-)

16.04.18 18:49
(Waren die Ortsnamen nach der Intensität des jeweiligen Fegefeuers vergeben worden? ;-)

Gruß
Birgit)

17.04.18 12:39
Hei igjen.

Burde tenkt det, men for meg Staufen rart. Det er kansje for sært å spørre om Staufen betyr noe?

Perkins.

17.04.18 13:15
Es gibt ein "Schwäbisches Wörterbuch mit etymologischen und historischen Anmerkungen"
(Johann Christoph von Schmid, 1844). Darin wird erklärt, dass "Staufen" oder "Styffeln" ein
schwäbisches Pluralwort für "hoch hervorragende Bergspitzen" ist. Das würde insofern passen,
als "Staufen" der Name oder wenigstens ein Namensbestandteil einiger Berge, Bergschlösser,
hochgelegener Burgen und auch in den Bergen liegender Ortschaften ist.

Vielleicht kann ja ein schwäbischer Forumsteilnehmer die von mir genannte Wortbedeutung
bestätigen?

Gruß
Birgit

17.04.18 13:45, Geissler de
Brødrene Grimms Deutsches Wörterbuch (DWB) har:
STAUF, m.,
II. spitzer, kegelförmiger berg. so nur hd.; substantivierung des westgerm. adj.
*staupa- steil, ags. stéap, engl. steep, altfries. stâp

Det mest kjente stedsnavnet som inneholder "Staufen", er kanskje fjellet
"Hohenstaufen", der adelsslekten ved samme navn hadde stamborgen sin. Slekten blir ofte
omtalt bare som "Staufer", og den berømteste i denne familien er uten tvil Fredrik 1
Barbarossa, som var tysk konge og kaiser.

17.04.18 13:56, Geissler de
Og ordet er forresten beslektet med norsk stup og stupe.

17.04.18 20:56
Hei.

Der kan man se.

Tikk takk.

Perkens