09.06.17 06:22
Stikkord: Bauch, buk, mage, mave
Hei,
hvem kan forklare meg når jeg bruker ordet mage og når buk? De heter jo begge "Bauch" på tysk. Hva er mest vanlig? Jeg kjenner jo magesmerter og at noen har en stor mage, men i hvilken sammenheng bruker jeg buk!
Tusen takk!

09.06.17 09:39, Mestermann no
Selv om ordene mage og buk egentlig er synonyme i betydning, brukes de allikevel slett ikke likt.

Buk brukes mest når det handler om dyr: Fiskebuk, hestens buk.

Når det gjelder mennesker, sier man oftest mage. I menneskelig sammenheng brukes buk enten nedsettende
(gjøre buken til sin gud), enkelte ganger som anatomisk betegnelse (f.eks. bukhinnebetennelse), eller i arkaiske
sammenhenger (f.eks. i bibelsitater: "på din buk skal du krype").

Opprinnelig betegnet mage (eller mave) magesekken alene, mens buk betegnet hele abdomen. Men i moderne
språkbruk betegner "mage" hele mageregionen (buken).

Oppsummert:
En person kan altså si at han har vondt i magen, men aldri at han har vondt i buken. (Derimot kan det tenkes at
legen i sin journal skriver at pasienten har buksmerter, eller smerter på venstre side av buken). Videre sier vi om et
menneske at det har en diger mage, eller at magen på en gravid kvinne blir større og større. Hvis man gjør narr,
kan man si at en person er feit om buken (eller har en diger vom).

Om et dyr vil vi derimot oftere si at det virker som det har vondt i buken, at noe sitter fast i buken på det, at
dyrlegen fant et fremmedlegeme i buken på det, men her flytter grensene for bruken av buken seg. Moderne
bymenneskers forhold til dyr handler mest om å ha kjæledyr, og man humaniserer dyret ved å bruke menneskelige
betegnelser på det og på dets gjøren og laden. Derfor vil nok mange, når de kommer til veterinæren med hunden
sin, si at de tror den har vondt i magen, og ikke i buken.

09.06.17 09:52
Hjertelig takk for svaret, Mestermann. Forklaringen er veldig hjelpsom.
Hilsen Nicole

10.06.17 00:10
Wir hatten diese Frage vor nicht allzu langer Zeit schon einmal. Vielleicht helfen dir die
Beiträge aus dem damaligen Thread ergänzend zu Mestermanns Antwort ebenfalls weiter:

https://www.heinzelnisse.info/forum/permalink/27369

Gruß
Birgit

10.06.17 07:53
Danke, Birgit, das muss mir irgendwie durch die Lappen gegangen sein.