22.03.17 22:59
Tja, da var den gode stemningen og livligheten ødelagt pga et fullstendig unødvendig, uforståelig, utagerende utbrudd og sensur ...

Wie schade :-(

Forsoning?

22.03.17 23:22, Mestermann no
Selv om det er mange hyggelige folk her, er ikke dette et sosialt prateforum, men et språkforum.

De siste to innleggene i tråden om banning skriftlig ble strøket. Det første strøk jeg fordi det var usaklig. Det andre
strøk jeg under noe tvil. Selve innlegget gjentok det som tidligere var sagt flere ganger, men uten å utdype det, og
inneholdt elementer som var OT, noe som også ble innrømmet i selve innlegget. At tråder blir lange, gjør ingen
ting, og heller ikke at innlegg er lange, men man må tilføre noe nytt og holde seg til saken. Innleggene må så langt
som mulig være til hjelp for den som har spurt og av interesse for dem som leser tråden.

Jeg reagerer mot ordet "sensur", idet jeg mener at strykningen av de to innleggene var helt innenfor vanlig
moderatoransvar. Det er ikke å sensurere, men å redigere. Dersom forumets drivere eller de faste bidragsyterne
her inne er uenig med meg, skal jeg sette innlegget inn igjen.

23.03.17 01:26
Helt enig med at det siste innlegget var usaklig, uten enhver som helst substans og formodentlig et forsøk å yppe til krangel.

Foruten forstår jeg det slik at det ikke var deg som skrev det.

I så fall er det god grunn til å tro at det var avsenderens mening å la det virke som om det stammet fra deg. Enda mere en god grunn å slette dette innlegget.

Når det gjelder det nestsiste innlegget, hvis slettelse du var i tvil om, så kan det selvsagt diskuteres om dette innlegget fra meg var viktig for Samtidens Store Spørsmål. Nei, det var ikke dét - selvsagt ikke.

Men om vi begynner på denne måten så kan samme spørsmålet stilles for en stor del av alle andre innleggene i den siste uken. Det gjelder jo for såvidt selv for - veldig interessante! - bidrag om Nidarosdomen i tråden om "katta", eller insider-"spørsmålet" om Tomas Espeland i tråden om innfløkt stil på norsk.

Det kan tilogmed diskuteres om trådstillerens spørsmål om virkningen av banneord på tyskere virkelig er et seriøst ment språkspørsmål eller heller noe som kan besvares med sunn menneskevett. Og selv oversettelsen av "Grünkernmehl" til norsk er muligens noe som ikke alle er like interesserte i.

Likevel eller kanskje akkurat derfor hadde jeg inntrykk av at alle som var med og bidro i den ene eller andre tråden kunne både nytte og nyte innleggene. Jeg syns det var ganske livlig i den siste tid :-).

Forøvrig så kan innlegget mitt ellers forbli slettet. For min del kunne hele tråden om banneord på tysk slettes siden også trådstarteren selv ikke ser ut til å være noe særlig engasjert eller i det minste motivert til å takke for svarene han fikk.

Men likeledes syns jeg at vi ikke burde være for strenge og for selvgode om hverandres bidrag her i forumet såfremt en språklig kontekst - im weiteren Sinne - eksisterer.

Jeg kan i hvert fall ikke se at noen her i forumet har hatt en skade av alt det som ble skrevet i den siste tiden - med mindre en ikke foretrekker selvfølgelig at det ikke skrives noe i det hele tatt her på siden.

God natt i Norge (und Deutschland)

23.03.17 01:41, Mestermann no
Poenget her er selvsagt ikke å begrense tråder som inneholder opplysninger som må sies å være for de spesielt
interesserte. Poenget er at bidragsyterne bør begrense sine private betraktninger og assosiasjonsiver noe. Det er
forskjell på å behandle et saklig spørsmål eller tema inngående på den ene side, og på den annen side å bruke
mye plass på å fortelle hva man tenker om ting som til dels ligger utenfor emnet.

Ellers vil jeg understreke at alle innlegg som står i en språklig-tematisk kontekst selvsagt er velkomne, og at jeg er
enig med deg i at tonen og selvdisiplinen i forumet har blitt mye bedre den siste tiden. Det tror jeg alle er fornøyd
med.