12.03.17 17:53
Hei. Jeg har tysk presentasjon i morgen og jeg sliter veldig mye med tysk.. Gir nesten
opp. Så jeg lurte på om noen kunne ha hjulpet meg med å oversette fra norsk til tysk? Er
ferdig med hele presentasjonen på norsk og trenger bare å oversette! Det er ikke så
veldig mye.. Håper noen kan hjelpe!

-Hilsen en frustrert 16 åring:(

12.03.17 18:17
Og hva skrev du?

12.03.17 18:17
Hva mener du?

12.03.17 18:24
Du må først forsøke å oversette det på tysk og vi hjelper deg...

12.03.17 18:25
Hvor mange settninger har du og hva er temaet?

12.03.17 18:26
Vi kan godt begynne med første settningen...

12.03.17 18:28
Setning mener jeg

12.03.17 18:40
Når jeg som tysk oversette teksten til deg, vil læreren din legge merke til det
med en gang. Da får du dårlig karakter uansett.
Men vi kan godt prøve det til sammen.
Jeg har 3 barn. Jeg vet hvordan det er.

12.03.17 18:42
Tusen takk for at dere viser interesse! Jeg tenkte ikke på det før nå at det vil komme
opp som plagiat dersom teksten blir oversatt og lagt ut her.. Men er det mulig å
kommunisere på meldinger et sted? Tusen takk igjen!

12.03.17 18:45
Ja, men hvordan får jeg emailen din. Telefonnummeret ville jeg ikke sette in
her.

12.03.17 18:47
Men hvorfor plagiat. Det var jo du som skrev teksten?

12.03.17 18:55
Tusen hjertelig takk for hjelp! Setter utrolig stor pris på det!

12.03.17 18:56
Er du fra tyskland? eller har du bare lært deg tysk? :)

12.03.17 18:57
Jeg er tysk og jeg bor der også

12.03.17 18:57
Å så kult!

12.03.17 18:58
Kom mailen min fram?

12.03.17 19:08
Hei.

Ja! Sender deg dokumentet nå! Tusen takk :D

12.03.17 20:25, Mestermann no
Du som svarte at du ville "hjelpe": Jeg håper at du begrenser deg til å få eleven til å gjøre innsatsen selv. Ellers
gjør du vedkommende en stor bjørnetjeneste og saboterer skolens virksomhet.

Meningen med en skoleoppgave er ikke at eleven skal fremstå som flink. Meningen er at læreren skal kunne
danne seg et bilde av hvor eleven står på egen hånd. Hvis eleven får noen andre til å gjøre oppgavene for seg, er
både elevens og skolens tid bortkastet (for ikke å snakke om tiden til den som "hjelper"). Nytteverdien av dette er
null, og eleven lærer ikke tysk.

12.03.17 20:37
Hun var ganske flink. Eller har fått masse hjelp av nettet fra før- google,
wikipedia osv. Det var ikke mye å gjøre. Men jeg er enig med deg, at det hjelper
ingenting, å gjøre leksene til en annen person.
En god natt
Nicole

12.03.17 20:37
Voksne mennesker som hjelper sekstenåringer med å jukse med leksene, må være nokså dumme. Se også
forumreglene. Vi pleier å hjelpe elevene i forumet, men først etter at de selv gjør forsøk (uten hjelp av Google
translate), og bare med det vanskeligste. Ikke for at teksten skal bli feilfri.

12.03.17 20:39
Hun hadde allerede oversatt teksten og det var bare 4 feil inn på en hel side.

12.03.17 20:47
Er det allikelvel mulig å slette mailen hennes.
Mestermann, har ikke du mulighet til det?

12.03.17 20:54
Jeg var også forberedt på en lang natt med forklaringer. Men det var ikke
nødvendig. Hun hadde heller ikke noen grunn til å være frustrert.

Spørsmålet er bare, hvordan læreren liker at hun tok wiki og goole translate til
hjelp...

12.03.17 21:58, Mestermann no
Ja, jeg regner med at alle viser ansvar her. Om eleven brukte google translate blir det hennes problem, men det er
jo ikke sånn hun lærer tysk.

For lærere i fremmedspråk er oversetterprogrammer et ganske stort problem fordi lekser blir verdiløse og
bortkastet tid, men lærerne har heldigvis noen taktikker, de også...

E-postadressen er slettet.

12.03.17 22:35
Takk skal du ha, Mestermann.

Hilsen
Nicole

13.03.17 07:59
Nå er det jo en helt annen ting om en virkelig vill lære seg et språk fordi en har eget interesse i det. I dette tilfellet er det faktisk unnværlig å vite hvor man står, hva man kan og hva man ikke kan, hvilke feil en gjør.

Noe helt annet er det derimot om en bare lærer seg et språk fordi en blir presset til det, fordi en skal tvinges til å prestere med vold og makt for prestasjonens skyld og fordi en skal konkurrere med andre i et fullstendig nytteløst kappløp.

For de aller fleste kommer jo det å ha kunnet noen få tyske ord tidligere til å være av ingen som helst gagn i fremtiden. Hvorfor skal de i så fall slite med det?

En god venninne av meg var lærerinne for fransk til hun gikk av med pensjon for en del år siden - en meget dannet, intelligent og livsklok kvinne. Jeg spurte hun for en stund siden om hun ikke syntes synd at også hun kom til å glemme fransken sin da hun ikke viste noen slags form for interesse til å vedlikeholde den franske språkevnen sin.

"Nei, hvorfor det?", spurte hun da. Om hun skulle miste evnen til å lage seg god mat, til å koke, ville det ha vært et ekte tap for henne. Men det språket som hun hadde gitt undervisning i i mange tiår og som hun anså som et fremmed språk hadde hun ikke bruk for og syntes hun ikke synd i.

Så lever vi i en verden der et fjols av en liten avdelingsleder med så lite bakgrunn som et enkelt studium av bedriftsøkonomi i mange tilfeller tjener ikke bare to, tre, fem eller ti ganger så mye som for eksempel en sykesøster men opp til 20 ganger så mye.

I en sånn verden er ord som hederlighet jo blitt til fullstendig makulatur. Hvorfor skal de ikke fjuske da?

13.03.17 09:18
??? Wo wohnt der, der das wissen will?

13.03.17 09:47, Mestermann no
@07:59: Du må naturligvis gjerne mene dette, men i forumet bør vi legge til grunn at vi ikke skal undergrave
lærernes arbeid før de går av med pensjon. Betraktningene dine om samfunnets og sedenes nedgang får du
dele annetsteds.

14.03.17 14:53, Geissler de
Dette: „en meget dannet, intelligent og livsklok kvinne“ passer ikke sammen med dette:„Men
det språket som hun hadde gitt undervisning i i mange tiår og som hun anså som et fremmed
språk hadde hun ikke bruk for og syntes hun ikke synd i“.

Det kan bare være det ene eller det andre.