08.03.17 23:36
Vind kan føre med seg at det til tross for plussgrader så høy som opp til syv grader kommer til alvorlige forfrysninger.

Er denne setningen rett? Den virker jo litt rart kanskje...?

09.03.17 00:27, Mestermann no
Jeg er enig i at den virker litt rar. Den er svært dårlig formulert.

Vind kan føre til alvorlige forfrysninger selv om lufttemperaturen er over 0 grader, faktisk helt opp til syv
plussgrader.

09.03.17 08:08
Mange takk, Mestermann. Den setningen likte også jeg mye bedre.
Kanskje er konstruksjonen i den andre setningen å tilbakeføre på den engelske måten å uttrykke seg på:
"... as high as..."
Men den er jo ikke idiomatisk på norsk, eller?

I had been waiting as long as 2 hours before I left.
Jeg hadde ventet så lenge som i 2 timer før jeg dro av gårde.

Så helt galt høres det jo ikke ut for meg. Men hva med de der plussgradene i så fall???

11.03.17 21:51
"Det første salget fant sted tidlig som i 1885"

(http://www.mammutsalg.com/mb/d/ommammut.php#)

Vind kan føre til alvorlige forfrysninger selv om lufttemperaturen er over 0 grader, faktisk helt opp til så mye som syv plussgrader.

12.03.17 03:49, Mestermann no
Enda bedre.

12.03.17 05:31, Mestermann no
Vær også oppmerksom på at "simpel" ikke betyr "enkel" (einfach) men "gemein".

12.03.17 09:33
Mange takk.

Det har jeg faktisk ikke vært klar over (simpel).

Ifølge ordboken ser det ut som om simpel stundom også fremdeles kan ha sin opprinnelige betydning som enkel.

Men det er vel heller unntak i så fall.

Dette her kan vel sammenlignes med ordet "gemein". Også gemein har i våre tider hovedsaklig betydningen tarvelig, sjovel. Men i visse kontekster kan ordet gemein også bety enkel, vanlig.

Den "gemeine Schäferhund" er ikke den tarvelige schäferhund men den simple schäferhund i den forstand at det er den alminnelige, enkle, vanlige schäferhund.

Når det gjelder mønsteret "så xxx som yyy" kan det antakelig både stå foran og etter et substantiv som det viser til:

Foran: ... faktisk helt opp til så mye som syv plussgrader (se oppe)
Baketter: Det er her jeg har møtt mennesker så gamle som over 120 år.

12.03.17 15:10, Mestermann no
Ja, enkelte ganger kan simpel fremdeles bety enkel, som det opprinnelig selvsagt betød, og den opprinnelige
betydningen ser man i det sammensatte ordet "simpelthen", som betyr "ganske enkelt".

Men hovedsaklig vil ordet "simpel" nå bety tarvelig, nederdrektig, vulgær, grov, dårlig, gemen, sjofel.

Det var en simpel fyr.
Det var simpelt gjort.