01.11.16 17:06
Hei.

MOPO heute: Die Angeklagten sind frei – an der Entscheidung waren auch zwei Schöffen beteiligt.

På Google finner jeg: Schöffen (von althochdeutsch sceffino, der Anordnende) sind in Deutschland und Österreich ehrenamtliche Richter.
Hva betyr "Ehrenamtliche Richter"? Er de jurister? Hva heter i så fall legdommere?

Perkins

01.11.16 18:09
https://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6ffe_(ehrenamtlicher_Richter)

Så nei, en Schöffe har vanligvis ingen juridisk bakgrunn. Jeg tror en legdommer og en Schöffe er noenlunde det samme - skjønt jeg ikke har satt meg inn i bildet hva som skal til for bli en legdommer i Norge.

Legdommere er vel med god grunn ganske omstridte som noen dommer fra den nyere tid viser.

Hva er MOPO forresten?

01.11.16 18:58
MOPO.de er nettstedet til avisen Hamburger Morgenpost.

01.11.16 20:05
Nå da :-).

01.11.16 21:15
Jeg svarte forresten ikke på spørsmålet ditt hva et Ehrenamt er for noe.

Et Ehrenamt det er et "æresembedde" dvs en funksjon i en statlig eller i det minste offentlig virksomhet som du ikke får betalt for men som betalingen for består av ærens lønn.

Kan man uttrykke det slikt på norsk?

Hva ville det blitt på norsk? Jeg har slått opp ordet i Heinzelnisse og der finnes jo et ord: tillitsverv. Tillitsverv er definert som "ulønnet verv som en person har i kraft av den tillit han eller hun har" ifølge UIB ordboken.

Det stemmer vel ganske godt overens med den tyske betydningen.

Kanskje med den lille forskjellen at det ikke nødvendigvis må være noe slags makt tilknyttet til embete. Det kan være faktisk alt - fra en legdommer (med makt) til en "Schulweghelfer" / Verwaltungshelfer som står ved farlige steder og skal passe på at barn kommer uskadd over gaten ved å anholde bilister når barn krysser gaten.

En sånn Schulweghelfer har ingen som helst "makt". De direksjonene han måtte gi til en bilist er juridisk sett ikke i det minste bindende.

02.11.16 13:17
Hei Perkins,
Hustad oversetter "Schöffe" med legdommer, meddomsmann, jurymedlem.
I Duden finnes under "Ehrenamt": Das Ehremat, gegen Aufwandsentschädigung, aber im Übrigen unentgeltlich ausgeübt wird; das Ehrenamt des Schöffen. Kanskje det hjelper litt? Det skriver jo også 01.11 kl.18.09.
Forresten MOPO er forkortelse i Hamburg for "MOrgen POst". Var sosialdemokratisk orienter (SPD). Pendanten dertil var "Bildzeitung" som var konservativ orienter (CDU/CSU). Begge blader er bulevardaviser (som f.eks. VG, Dagbladet i Norge).
Fortsatt god onsdag fra Claus i Kristiansand

03.11.16 17:11
Hei igjen.
Til deg som har svart og ikke signert; vil du at jeg skal rette norsken din?

Perkins

03.11.16 21:31
Hei Perkins,

hvis du mener 21:15 henholdsvis 18:09 så ville det jo vært storarted om du så giddet... Der er sikkert haugevis av feil. Men du kunne jo fokusert på de groveste feilene for å begrense innsatsen...?