25.04.13 08:21
Hallo,

Gått av banen???

Vielen Dank im Voraus.

25.04.13 09:07, habo de
etwa: Aus der Spur gekommen. (konmmt auf den Kontext an)

25.04.13 09:37
Vielen Dank.

25.04.13 14:56
Vel det kan jo være snakk om en fotballspiller som ikke lenger befinner seg innpå gresset fordi han, etter at dommeren har blåst av for pause, har gått av banen.

Men, i dagligtale har vi et stående uttrykk "Gått a'banen!" som et uttrykk for oppstemthet enten i form av positiv overaskelse eller negativ desperativ oppgitthet/skuffelse: "Gått a'banen! Det var en rålekker båt han hadde fått, altså!", "Gått a'banen! Går det an å bli verre enn dette, da? Vi ledet 3-1 før pause, og så taper vi 9-3!" "Gått a'banen! Nå er det nok! Nå orker jeg ikke mer!"

habos forklaring treffer etter min oppfatning ikke helt godt.

Akel (N)

25.04.13 15:11
- kanskje "overveldethet" er det ordet som best kan uttrykke meningen med "Gått a'banen!".

Akel (N)

25.04.13 16:03
Hva betyr "rålekker"? Er det noe lignende som "sykt fett"? :-)

Hilsen
Birgit

25.04.13 17:10
"rå-" brukes som forsterker i en del ordforbindelser som "rågod", "råsexy", "råbra", "rådyrt" osv, tilsvarende som at "rå" bl.a. kan brukes som en generell positiv kvalitativ angivelse: "Det han klarte der var fantastisk. Han er jo helt rå!"

(Sagt alene, vil "Han er helt rå!" kunne være negativt og betegne en mer hensynsløs/brutal adferd/karakter. Kontekst og uttale vil avgjøre tolkingen.)

"Sykt fett" er ren ungdomssjargong. "Rålekker" kan brukes i de aller fleste ordinære sammenhengene. Meningsinnholdet er imidlertid omtrent det samme, ja.

Akel (N)

25.04.13 17:48
Alles richtig, nur: Der Ausdruck lautet: Gå ta banen (auch: gå 'ta banen od. gå 'ta' banen) - 'ta' ist hier ein Dialektwort
aus Ost-Norwegen/Oslo, und zwar für die etwas altmodische Präposition: utav. Es ist also ein Imperativ: Gå av banen!

25.04.13 19:59
Ist "rå" als verstärkendes Element ein Synonym zu "kjempe"? Oder ist z. B. "rågod" stärker oder schwächer als "kjempegod"?

Gruß
Birgit

25.04.13 21:53
@17:10: Ja, det er riktig som du skriver om "gå 'ta banen". Jeg satt og lurte litt på om jeg ga det muntlige uttrykket en riktig skriftlig form, uten å føle meg viss på at jeg fikk det helt på plass.

@Birgit: For min del vil jeg tenke at "rå-" og "kjempe-" begge uttrykker (veldig) høy grad i en eller annen form, og for egen del vil jeg nok ikke oppfatte at de uttrykker noen distinkt forskjell i valør. Jeg tviler på om noen har noen så eksakte ordinale oppfatninger av disse ordene at de kan rangeres slik du spør om, men vi får høre om andre har noe syn på dette..

Akel (N)