06.12.05 16:03
Til Bastian "botaniker" på Ås!
Hei Bastian, du som vet veldig mye kan kanskje svare meg. Vokser det kvede (Quitte) i Norge? I tilfelle hvor? Jeg liker fra tid til annen kvedegele. Har nettop fått noen små glas med kvedegele da jeg var i Hamburg.
Masse hilsen fra Claus i Kr.sand

06.12.05 20:05, Bastian fra Ås
God kveld,
takk for komplimenten ;-)
Her kommer informasjonen som du spørte om:
Chaenomeles x superba
.... Sol, varme og gode jord kreves for å gi årviss blomstring og god overvintring. Sortene må rpøves mer i den norske vinteren. Kanskje fins det noen som også er sikre andre steder enn i de beste kyststrøk i Sør-Norge (H4)
.... Sone 4 (H4) dekker de beste områdene i lavlandet på Østlandet, et bredt belte innenfor sone 3 fra Telemark til Nord-Hordaland, små områder i de indre fjordene fra Sogn til Nord-Trøndelagg og små ytre kystområder i Møre og Romsdal...
Chaenomeles er avledet av chainein - å gape, å glove, og meles som er et eple - og sikter til fruktens form.....
...hvis en vil bruke fruktene til gele, bør en følge det gamle rådet om å la dem sitte på til etter den første nattefrosten....
..tidligere ble Chaenomeles regnet med til Cydonia, ekte kvede. Ekte kvede er en meget gammel kulturplante, og kveder var allerede i oldtiden skattet for sin fine aroma. Ekte kvede er et lavt tre med blad og blomster som likner eple. Fruktens form er en mellom eple og pære. Den er gul og lodden og har en helt særegen og fin aroma som gir en spennende marmelade.

06.12.05 20:14
Tusen takk Bastian.
Dvs. at jeg bare må finne noen som har kveder til salgs? Jeg tror at jeg kunne få en lun plass hos oss i hage. Forresten leste jeg nylig i Heinzelnisse at grønkål var et problem i Oslo. Hos oss ble grønkål solgt på torvet. Problemet ligger i Pinkel og Kassler. For røykt svinekam er for salt, synes vi da. Pinkel kan man glemme det har jeg ikke funnet på Sørlandet. Det nærmeste jeg kom var en såkalt "Bierwurst" hos en slakter i Lillesand.
Riktig god kveld og enda en gang til takk fra Claus i Kristiansand

06.12.05 20:17, Bastian fra Ås
Det sies at ordet marmelade er en forvanskning av det gamle greske ordet for kvede, melimelon. Ekte kvede har gitt frukt på Dømmesmoen ved Grimstad.

Ok, som jeg vet, er du ofte interessert i bakkgrunnen til tradisjon eller bruk av noe. Håper at det har tilfredsstillt behovet ditt av "kvedeinformasjonen" ;-)
...og husk: du bor jo i den beste regionen som finnes for kveden!

God kveld,
Bastian

08.12.05 07:54
God morgen Bastian,
jo, jeg bor i nærheten av Grimstad. Skal se at jeg kan få noe planter til til våren, selv om plantingen hadde vært bedre til høsten, vil jeg tro.
Det var interessant at ordet "marmelade" kommer fra kvede. Jeg trodde ordet "marmelade" kom fra Tyskland. Vi bruker syltetøy, marmelade blir noen ganger også brukt i Norge.
F.t. er jeg hos dattera vår i Trondheim. Her er det kalt og det er snø. Det er oppholds mens det snødde i går i Oslo som bare tusen.
Tusen takk skal du ha Bastian. Skal du hjem til Tyskland i jula? I tilfelle ja, må du ha en riktig god tur hjem, jeg håper at du kommer tilbake til Ås etter jul. Du er en god støtte å ha i Norge når man skal ha greie på noe.
Hjertelig hilsen fra Claus f.t. i Trondheim

08.12.05 17:31, Bastian fra Ås
God kveld Claus
med plantingen med hensyn til tidspunkt anbefales å spørre noen som selger kveder... i regionen din.
Jes, vi har mer snø siden i natt... toget var selvfølgelig forsinket når jeg måtte til Oslo...
Skal hjem til jul, German Wings: --> Hamburg og da til alle mine venner på veien hjem til Stuttgart (blir flere stopper).
Kommer på begynnelsen av januar tilbake til Ås.
Takk for komplimenten! Skal være mellom 15. des. og 5. jan. ikke så flere ganger på forumet pga jeg er jo på turen...

ha det fint i Trondheim. Når du vil spise det beste brød som kan kjøpes i Trøndelag, ta en tur til "Bakeriet Hildegard" og hils Denise (som selger brød) fra meg.
Ta buss nr 11 (Trollahaugen) fra Dronningensgate D1 til stoppet som heter Ilsvika. Buss nr 12 går også dit. Sjekk tidene i vanlig rutehefte.
Bakeriet er åpne ikke på formiddagen, bare fra: 15.00 til 19.00h.
Bakeriet Hildegard AS
Kontaktinformasjon
Telefon: 73 53 41 00
Adresse
Besøksadresse:
Mellomila 64, 7018 Trondheim

eller se på kart:
http://www.gulesider.no/gsi/map.c?id=c_Z0H49NPN

Eller du ringer Denise og spørrer hvor du får det i en vanlig Meny eller Coop butikk slik at du må ikke ekstra kjøre.
Når du er interessert i super eksellent kjøtt spesialiteter, gå til http://www.tydalskjott.no/ og spørr når de er på bøndemarket i Trondheim (Tydal er litt lengt borte fra Trondheim). Hils Layla fra meg. Fantastiske kvalitet og produkter som finnes ikke overalt!
Så, ha det fint!

Bastian

10.12.05 06:57
Guten Morgen Bastian,
når jeg skjønner deg korrekt kommer fra Stuttgart? Er ikke du da en ritig "Schwabe"? Schaffe, schaffe osv.? Jeg ønsker deg en riktig god tur hjem. Dessverre er grunne for at jeg er i Trondheim ikke bare grei (det viljegikke dra ut i offentligheten), samtidig er det også noe greit fordi våre barn venter barnebarn nr. to rett før jul.
Jeg skal se om jeg klarer å ringe Denise. Jeg bor f. t. på Stokkanhaugen. Mange takk for tipsene og god reise. Dattera min sa at skiltet Ås hadde hun sett på veien fra Oslo til Trondheim når hun ikke kjører E6 Gudbrandsdalen? Kan det stemme? Jeg har bare hørt navnet i sammenheng med landbruksskolen, men har aldri riktig sett etter hvor det ligger.
God helg og gd pakking til reisen gud jul og godt nytt år fra Claus f. t. i Trondheim

10.12.05 13:22, Bastian fra Ås
God dag Claus,
jes, jeg kommer fra området til Stuttgart og jeg er Schwabe ;-) (har du vært på hjemmesiden min?). Hvis grunnen at du er i Trondheim ikke bare greit, så håper jeg at det går bra likevel. Jes, når du bor i østparten av Trondheim da skjønner jeg at det er litt lengt borte å komme tilfeldig til Bakeriet Hildegard. Men som du skrevet, når du ringer så skal du sikkert får informasjon hvor de selger brød i Trondheim. Bakeriet er spennende å se på og veldig koselig folk som jobber der.
Datteren din husker skiltet (UMB, universitetet for miljø og biovitenskap i gammle dager: NLH, norges landbrukshøskole)) helt riktig, det står på E6en...
Takk for dine øsnker
Hilsen til Trondheim
Bastian

11.12.05 08:04
God tredje advent Bastian,

11.12.05 08:11
jeg har ikke vært på hjemmesiden din. (mangler adressen) Du kan nå meg privat via min søns firma adresse hostmaster@treverktoy.no. Skal vise det du skrev til dattera vår i dag. Vi har en liten sjarmtroll rund beinene på etoghalv år som tar masse tid og som ikke liker at vi bruker computeren når hun er våken. Da vil hun at Opa (hun har Opa og farfar) skal leke med henne. Eller se bøkene om Julius og andre dyr.
Ha en god sødag på Ås fra Claus i f. t. Trondheim