20.12.11 01:23, moonie
Stikkord: blot, juleblot, vinterblot, Weihnachtsfest
Hei,
jeg ble invitert til vinterblot/juleblot. Kan noen røpe hva jeg er invitert til? ;) Hvordan oversettes dette til tysk?
Takker og bukker...
:)

20.12.11 02:23, Mestermann no
Det er ironisk ment. "Blot" betegner egentlig en hedensk fest, fra den tiden da man ennå ofret til (blotet til) de gamle
guder, Odin, Tor osv. Å blote betyr å ofre, og ordet henger sammen med blod og å blø (sml. tysk "zu Bluten"). Ved et
hedensk midtvintersblot ofret man noen dyr til gudene, og etterpå spiste og drakk man, vel og godt og lenge.

Å feire midtvinteren og vintersolhverv er naturligvis en mye eldre fest enn den kristne høytiden, og selve ordet "jul" er
et førkristent ord, sml. engelsk "yule", norrønt "jól", fra et stipulert urgermansk ord "jehwla".

Når du er blitt invitert til vinterblot/juleblot er du imidlertid med 99% sannsynlighet ikke blitt invitert til et selskap
der man bloter til Odin og Tor, men formodentlig til en helt vanlig julefest, men sikkert med mer vekt på drikking og
festing enn i mer dannede familieselskap; "juleselskap". Dette er nok en vennefest av et litt mer løssluppent slag.

20.12.11 10:23, moonie de
Tusen takk for et fantastisk og uttømmende svar!! :) Elsker forumet!!

20.12.11 21:05
Jeg blir litt lei av å høre alle som skal påpeke at midtvinternattsblot er så mye eldre enn
kristen julefeiring. I Norge er det kanskje slik, hva som gikk forut for kristendommen
lenger sør i Europa handlet sjelden om blot. Og hvor gammel blotingen er i Norge er også
problematisk. Kan hende satt det kristne grekere på Kypros mange hundre år før vi "fant opp"
blot-tradisjonen i Norge. Dette handler om udokumentert førhistorisk tid her i Norge og
Skandinavia. Hvorvidt blot forekom i Norge har vi kun kilder som er svært lite troverdige.
M.a.o: Her vet vi intet!

20.12.11 21:21, Mestermann no
@21:05: Ditt innlegg er Off Topic. Spørsmålsstilleren ville ha svar på hva som var ment med ordet.
Forøvrig: Ifølge Store Norske Leksikons artikkel, som er skrevet av fagredaksjonen, blotet man midtvinters. Jeg regner
med at de har kildene i orden.

21.12.11 16:16, moonie de
Heisann folkens,
hvis det er lov å avbryte den historiske debatten til fordel for litt grammatikk igjen, hva slags kjønn har "blot" ?

Takk og god jul!!

21.12.11 16:18
Et blot - blotet.

Akel (N)