09.08.11 12:00
Stikkord: pantedokument, Pfand, Pfändung
Hej,

pantedokument = Pfändungsdokument?

Takk

09.08.11 12:18, Geissler de
Nicht, wenn du unter "Pfändung" das Gleiche verstehst wie ich, nämlich Zwangsvollstreckung.
Ein pantedokument ist der schriftliche Nachweis über einen Kredit mit einem Pfand als
Sicherheit für den Gläubiger, also eine Art Schuldbrief.

10.08.11 01:34
Nja, Det er egentlig en låneavtale som vanligvis er selve kredittdokumentet som etablerer gjeldsansvaret.

En panteobligasjon viser at skyldneren/debitor aksepterer å stille (noe av) sin eiendom som sikkerhet for en gjeld (typisk et lån), og at han samtykker å sikre kreditor rettsvern for denne sikkerhetsretten ved at pantobligasjonen tinglyses som en heftelse på eiendommen hans. I noen tilfelle vil et lån være sikret med pant i en eiendom som tilhører en annen enn den som opptar lånet og pådrar seg gjelden. (Såkalt 3. manns pant.) Da kommer denne nyansen tydeligere frem.

Jeg kan imidlertid ikke her og nå si noe nærmere om hvilket tysk uttrykk som er det mest dekkende, men jeg tror heller ikke "Pfändung" er det riktige. Det oppfatter jeg også som å dreie seg om en utpanting, som inngår i en tvangsforføyning.

Akel (N)

10.08.11 15:52
Pfandbestellungsurkunde, Pandbrief eller Pfandtitel kan være aktuelle tyske betegnelser for pantedokumenter.

Akel (N)

10.08.11 22:55
Skulle selvfølgelig vært "Pfandbrief".

Akel (N)