16.06.11 17:21
Was ist ein Schülersprecher oder Klassensprecher im norwegischen? Ein Sprecher ist ja ein talsmann. Aber klassetalsmann oder skoletalsmann passt irgendwie nicht. Wird es dann vielleicht als talsmann for klassen/skolen bezeichnet?

Wär schön wenn mir jemand helfen könnte.
Danke
Tobias

16.06.11 18:06, Mestermann no
Schülersprecher: Elevrådsformann/elevrådsleder.
Klassensprecher: Klasserådsformann/klasserådsleder.

16.06.11 18:22
Klassensprecher tilsvarer vel som oftest "(klasse)tillitsmann".

Akel (N)

16.06.11 18:44
An meiner Schule sind es "elevrådsleder" und "tillitselev".

Das System ist ein bisschen anders als in Deutschland, aber man kann das durchaus so übersetzen.

16.06.11 18:48, Mestermann no
I Opplæringslova § 11 er det fastsatt at hver klasse skal ha et klasseråd. Lederen for klasserådet kalles klasserådsleder.
Elevrådet består av representanter for hver klasse, og elevrådets leder kalles elevrådsleder.

16.06.11 18:57
Jeg har gått på en norsk skole i ett år nå og jeg har aldri hørt noe om et klasseråd. Vi har et elevråd, som består av representanter for hver klasse, og vi har en eller to tillitselever i hver klasse. Tillitseleven har de oppgavenen som "Klassensprecher" har på den tyske skolen min, bare at han ikke nødvendigvis sitter i elevrådet.

16.06.11 19:15
elevråd... selfølgelig ;)und dann nur noch nen leder dran...
Danke für eure Ausführungen
Tobias

16.06.11 21:09
Nei, Mestermann, det står ingenting i opplæringsloven nå om klasseråd.
(Loven har forøvrig ikke en § 11, men et kapittel 11 med paragrafene 11-1, 11-2 osv. )

Akel (N)

17.06.11 00:43, Mestermann no
Du har rett, § 11-3 er opphevet; det var jeg ikke klar over. Imidlertid har jo mange klasser et klasseråd fremdeles på
frivillig basis (for eksempel i den skolen der min sønn går), og klasserådslederen er da gjerne (men ikke alltid) også
representant i elevrådet, som jo fremdeles er påkrevet i § 11.2.