30.03.08 22:57
Var det slik at innlegget hvor det ble spurt om hva "sieg heil" betyr, ble sensurert vekk?

I såfall hvorfor?

30.03.08 23:54
Det var vel et forsøk å narre folk og provosere en diskusjon?
Men hvis du virkelig lurer på meningen til dette utrykket, kan du lese om det på Wikipedia:
Sieg Heil! (Sieg betyr seier, Heil er helse eller velferd) var de vanlige taktfaste utrop ved nazistiske massemønstringer. http://no.wikipedia.org/wiki/Hitlerhilsen

30.03.08 23:57, Geissler de
Det var et godt spørsmål. Det kunne nemlig ført til en interessant diskusjon om et ord som finnes i mange varianter i de germanske språkene, bl. a. som ty. "heilen", "Unheil", engelsk "whole", norsk "hel", "(u-)hell", "heldig" etc.
Men samtidig så kunne jo den som stilte spørsmålet gitt litt bakgrunnsinformasjon på hvorfor han eller hun var interessert i akkurat dette.

31.03.08 00:05, Geissler de
Jeg synes forresten ikke det er så opplagt at spørsmålet var tenkt som provokasjon.

31.03.08 09:48
Helt enig med Geissler. Og jeg synes man bør kunne spørre om og diskutere ting som har med Tysklands brune fortid å gjøre, på en saklig og grei måte, uten nødvendigvis å bli sett på som provoserene oppvigler.

31.03.08 09:55
provoserende

31.03.08 12:49
Enig med inlegg kl.9.48
Man bør kunne diskutere denne svarte perioden i Tysklands lange historie.

31.03.08 13:14, Geissler de
Jeg kunne jo skrevet litt, forresten, om dette, men så lenge jeg ikke vet om det blir slettet, så gidder jeg ikke.
Informasjonen fra Wikipedia-artikkelen er nemlig litt mangelfull, synes jeg.

31.03.08 13:26
Jeg synes også at argumentet om å lese om det på Wikipedia egentlig ikke holder, for det kan man jo si om veldig mye av det det blir spurt om her. Det er jo gjerne diskusjonene i kjølvannet som er interessante. Jeg synes også det er viktig å informere den oppvoksende generasjon om nazismen og krigen, og da spesielt ved å forklare hva slike uttrykk betyr.

Ida