19.01.08 03:07
Stichwörter: die oder sie
Her nedenfor var det en som skrev:
Wahrscheinlich meinen die Mitte Februar oder so.

Hvorfor "die"? Hvorfor ikke "sie"?
Og hva er forskjellen, eller når bruker man hva?????????

19.01.08 10:52, Wowi
Det er omtrent det samme. "die" er litt mer muntlig, "sie" litt mer skriftspråk og kanskje mer høflig. Jeg husker fremdeles fra barndomsskolen at læreren rettet noe som var omtrent sånn:
Ich helfe der Mutter. Die macht jeden Tag sauber.
Læreren satte strek under „die“ – jeg skjønte ingenting og trodde at jeg ikke hadde skrevet det pent nok. Så jeg skrev det igjen, penere, og fikk streken igjen – tre ganger – til han forklarte at det skulle være ”sie”.

19.01.08 22:08
Das ist ähnlich wie mit der Antwort neulich. Als jemand fragen ob jemande die Uhrzeit weiß und die Antwort "ja" war.
"Die" kann nicht sauber machen, aber "Sie" eben "die Mutter" kann sauber machen. "Sie" steht im Beispiel
für "die Mutter".
Korrekt, meine ich, müßte es heißen: Wahrscheinlich meinen SIE mitte Februar oder so. Wenn man die gebrauchen will müßte man wohl schreiben: Wahrscheinlich meinen die Mitarbeiter der Firma mitte Februar oder so

20.01.08 20:38
Wenn man von der Allgemeinheit spricht, klingt es viel besser auf Neudeutsch wenn man sagt:

"DIE setzten jetzt eine neue Fähre ein"

als

"SIE setzten jetzt eine neue Fähre ein"

Så lenge man ikke snakker mer om hvem som gjøre noe, så sier man bare "DIE" !
Det høres mye bedre ut.

20.01.08 20:48
Takk takk.

Men kan man si
Der hat keine Ahnung?
istedet for
Er hat keine Ahnung?

Betyr det i såfall det samme oversatt til norsk?

21.01.08 13:12
Forskjellen mellom " derdie " istedenfor " ersie " er som allerede sagt ovenfor at det første tilhører dagligtalen og det muntlige språk. I tillegg til å virke ledig og henslengt kan det også virke nedlatende , alt avhengig av situasjon og tone.
" Der hat keine Ahnung " kan altså oversettes med " Han har ikke peiling " , hvilket er helt nøytralt på norsk , eller med " Han derre har ikke peiling ", som lyder nedlatende eller nedsettende.

Lemmi