09.09.07 12:32
Hei,

wo schreibt und spricht man so in Norwegen?

"Her e æ, ei jente på 18 år me førerkort....."

Danke im Voraus

09.09.07 12:40
sprechen tut man nahezu überall so. das ist eine typische chatsprache bzw. schreibweise. einfach nur abkürzungen für

Her er jeg, ei jente paa 18 aar med förerkort.

ähnlich wie bei uns.

Ich hab ne Katze.
Ich habe eine Katze.

09.09.07 12:53
Ich bin nicht ganz sicher, in Kristiansand sagen wir æ z. B. Æ æ fra Londsia = jeg er fra Lundsiden. Kan det være "Sørlandsk"? Könnte es z. B. Arendal sein? Auf Grund des e für er?
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

09.09.07 13:21
Da gibt es wirklich zu viele Dialekte, auf die dieser kurze Teilsatz passen könnte. Ich hätte es auch problemlos nach Trøndelag, Nordland oder Troms gesteckt. Das "æ" anstatt "jeg" komt meiner Meinung nach eher in den nördlicheren Dialekten vor, genauso wie das "e" anstelle von "er", aber jedes Tal hat halt so seine Eigenheiten.
Claus: Sørlandsk halte ich für unwahrscheinlich, du schreibst ja "æ æ", hier steht aber ein "e" für's "er".
VG V0

09.09.07 13:36
Hei VG VO,
takk at du gir uttryk for at Kristiansand = Sørlandet. Det er noe som går ned som "øl" Øl ølje ... Jeg skrev at det kunne være Arendal. Kan jo være at man også i nord Norge sier av og til æ, men jeg tror nok at vi på Sørlandet er noe "fladere i haue" enn dere langt oppe i nord ...
God søndag til dere i nord fra Claus i Kristiansand

09.09.07 13:53
Hei Claus,
jeg har lært Norken min i Tromsø, bodd i Stavanger i over 2 år og lever for tiden i Trondheim. Ellers har jeg reist en del i Norge og har kollegaer fra nesten hele landet. Etter min erfaring er bruken av et bredt "æ" i stedet for "jeg" noe som er mest utbredt i nord mens i store deler av sørvest er "eg" det mest vanlige. Jeg antok at dette også er tilfellet for Sørlandet...
VG V0

09.09.07 16:09
Hei VG VO,
du har nok hørt riktig. "Eg" finnes lenger vest. F.eks. allerede i Mandal. Det er moro å høre at "æ" kommer til å brer seg over resten av Norge. Det er fristende å si noe over Sørlendingerne overfor resten av landet. Når Bergenser mener at Norge hører til Bergen, ville jeg sikkert høre noe derfra når jeg sier hva jeg synes Norge hører til ... Trondheim er en flott by. Har vært mye der, fordi dattera og barnebarn bor der. Jeg elsker folk der oppe, bare de ville snakke som "Sørlendingerne" ... Forretningsfolk er de, du er heldig at du lever i Trondheim når man ser av at de ikke har f. eks. bademuligheter om sommeren kun i badet som er veldig flott og kan abefales og de har ingen skjærgård og de har ikke ...
Forsatt god søndag fra Claus til dere alle sammen i nord

09.09.07 19:01
Æ takker for svarene æ ha fått.
H.

10.09.07 02:37
Tromsø: Her e æ, eI jentA på 18 år me førerkort....."
Vadsø/Vardø: Her e æ, eN jentE på 18 år me førerkort....."
Bodø???, Narvik???: Her e æ, eI jentE på 18 år me førerkort....."