23.06.07 10:12
Hei, wenn ich im Norwegischen "wie bitte" sagen møchte, sagt man doch "hva sa du?", oder? Ist es unhøflich, nur "hva?" zu sagen oder geht das ueberhaupt nicht?
Danke schøn

23.06.07 13:18
Nein, " hva " ist gängig und wird im Gegenteil zum " was " weder als unhöflich noch als platt aufgefasst.
Falls Du das indignierte " wie bitte ?!" auf Norwegisch ausdrücken möchtest, sagst Du " Hva behager ? ! "

Lemmi

23.06.07 13:18, hiha de
"hva?" ist genauso unhöflich wie im Deutschen "was?" zu sagen. Abber alle machen es und es scheint mir noch viel verbreiteter als im Deutschen.

23.06.07 13:49
Wenn die letzte Person etwas besseres weiß als: "HVA sa du?" - HVA behager, bitten wir um ein Beispiel was sie für "HVA" im Norwegischen gebraucht? Man kann natürlich sagen: Kan du vennligst gjenta det siste du sa. Kannst du bitte wiederholen, was du zuletzt gesagt hast. Ich habe noch nie gehört, daß ein anderer Norweger gesagt hat: "HVA sa du" sei unhöflich.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

23.06.07 14:23
Jeg tror han mener at "hva" er uhøflig, men ikke hva sa du.

23.06.07 14:31
Danke euch!

24.06.07 03:20
Hva sier man på tysk da for 'Hva?' ?

Noen av mulighetene på norsk er:
Unnskyld, kan du vennligst gjenta (det siste /)?
Unnskyld, kan du gjenta?
Unnskyld, hva sa du?
Kan du gjenta?
Hva, jeg hørte ikke, hva sa du?
Hva, jeg hørte ikke.
Hva, jeg fikk ikke med meg (det siste /9
Hva sa du?
Hva?
En gang til.
Gjenta.
Du må gjenta.
Hva behager?

Den siste synes jeg er rett og slett stygg og frekk på norsk om den ikke benyttes av den rette personen i de rette sammenhengen.
Uansett, så er vel et enkelt 'hva' veldig anvendelig og slett ikke uhøflig.
Når et enkelt 'hva' benyttes så henspeiler det vanligvis på at vedkommende ikke skjønte INNHOLDET i det som ble sagt.
Mens alle de andre henspeiler på at vedkommende ikke husker det som ble sagt (kanskje fordi det kom for mye informasjon på en gang), eller at vedkommende ikke hørte det som ble sagt (pga. støy eller andre forstyrrende omstendigheter).
ZZZZZ

24.06.07 19:47
Som sagt " hva behager " uttrykker at man er opprørt over noe, akkurat som " Wie bitte ? !!! " med mange uttropstegn bak og hånden på kården : = )

Lemmi