19.12.06 13:15
De beste ønsker for julen og det nye året fra X.

Kann ich das so schreiben und/oder habt ihr Verbesserungsvorschläge? Außerdem bitte ich um Fehlerkorrektur.

Danke im Voraus!
Tini

19.12.06 13:57
hei
du må være obs når du bruker "for" eller "til". I dette tilfellet er det feil å bruke "for". Også når du bruker "de" så må følge deN bestemmte formEN av "ønsker". --> ønskeNE

Man pleier heller å si: god jul, fin jul og godt nytt år enn man ville gjøre det kanskje på tysk.
Beste helsing!

19.12.06 15:25
Die Formulierung scheint aber doch möglich zu sein.

"På vegne av alle oss her i Afghanistan ønsker jeg også å overbringe de beste ønsker for et godt, positivt, fremgangsrikt og fredfullt 2006, og takke for året som var."
(http://www.mil.no/fol/afg/start/article.jhtml?articleID=113976)

Vielleicht kann man die unbestimmt Form nehmen, weil ønsker so ein abstraktes Konzept ist...

19.12.06 15:58
"de beste ønskene" wird nicht verwendet, sondern nur "de beste ønsker" (beides ist grammatisch richtig)

19.12.06 20:43
Ich werde mal schauen warum beide Formen grammatikalisch (oder um es moderner auszudruecken "grammatisch" (siehe auch: http://faql.de/wortgebrauch.html hehehe) richtig sein sollen. Umgangssprachlich ist es haeufig im Gebrauch.

20.12.06 01:20
'De beste ønsker for julen og det nye året fra X'
er kanskje ikke den vanligste frasen.
De beste ønsker fra X..., men om hva?
Det er bedre å si 'jeg ønsker deg/dere....

20.12.06 06:59
Med "de beste ønsker for julen og det nye året" er Tini i godt selskap. Det står f.eks. på Redningsselskapets julekort.

20.12.06 10:45
Aha, eure Antworten sind sehr interessant und es freut mich, dass ich bzgl. meiner Schreibweise in guter Gesellschaft bin ;-)
Ich werde mich dann wohl doch für den Standardspruch entscheiden: Jeg ønsker dere en god Jul og et godt nytt år.
Ich habe auch schon Nyttår (zusammengeschrieben) gesehen. Wann und warum?
Tini

20.12.06 13:04
genau wie im Deutschen: "Neujahr" oder "neues Jahr" mit den entsprechenden Bedeutungen. Wobei die Wahl großer Anfangsbuchstaben ganz nach Belieben erfolgt.