27.09.06 16:36, Claus Oehley
Hei dere kjære Heinzelnisser,
er det noen som vet et god tysk ord for:
Rettoppgjøret
Hadde vært hyggelig om dere har en ide.
God ettermiddag fra Claus i Kr.sand

27.09.06 16:59, Claus Oehley
Unskyld det gikk litt fort i svingene, selvfølgelig:
Rettsoppgjøret

27.09.06 17:20
gerichtliche Auseinandersetzung;gerichtliche Aufarbeitung; ved rettsoppgjøret, under rettsoppgjøret: im Zuge der Prozesse;bei den Prozessen

Lemmi

27.09.06 17:24
Hei Lemmi,
takk for tipsene, kunne man si:
Gerichtliche Abrechnung?
Det er snakk om rettsoppgjøret etter andre verdenskrig. Eller er det for stygg?

27.09.06 19:45
god kveld Claus! in diesem artikel z.b. wird weitgehend 'rechtsabrechnung' verwendet: http://www.staff.hum.ku.dk/lammers/weima.htm vennlig hilsen michele

27.09.06 22:52
Hustad übersetzt: die gerichtliche Verfolgung norwegischer Nazisten nach 1945

27.09.06 22:55
Hei Michele go kveld,
mange takk for linken. Jeg har sett på den i farta og har trykkt den ut. Skal lese den. Det ser svært lovende ut. Selv om situasjonen var noe annerledes i Danmark enn hos oss, så er det likevel mange ord og uttrykk som kan kanskje brukes. Dessuten beriker det kunnskapet mitt. Jeg er lite glad i stoffet, fordi det vekker dårlige minner. Jeg har lovet at jeg skulle gjøre jobben, jeg må igjennom det. Merkelig at det er ofte det verste man lærer mest av.
Skal legge meg har jobbet nesten hele dagen med saken. God natt og takk for all hjelpen deres Claus i Kr.sand

27.09.06 23:10
Noch ein Hinweis auf die Bebräuchlichkeit des Begriffs:

?Die Rechtsabrechnung?Retsopgør? ist ein zentrales und zugleich sehr umstrittenes Thema der dänischen Nachkriegsgeschichte. Sie ist fester Bestandteil des öffentlichen Bewusstseins in Dänemark.....In Deutschland ist der Ausdruck Rechtsabrechnung als Bezeichnung für die nach dem Zweiten Weltkrieg einsetzende Säuberung in Dänemark hingegen fast unbekannt, obwohl die Rechtsabrechnung eine direkte Folge der deutschen Besetzung war und u. a. auch [Dänen - Anm. d. Verf.] Reichsdeutsche und Angehörige der Deutschen Volksgruppe in Nordschleswig traf?. www.duettundatt.decopperminealbumsftpuploadschuleRechtsabrechnungfuerHPetersen.doc
Holm

27.09.06 23:14
Sorry,
?="
und Bebräuchlichkeit=Gebräuchlichkeit
Holm

28.09.06 08:03, Claus Oehley
God morgen Holm,
mange takk også til deg. Jeg har sett i dag morges på linken du sendte. Dere er helt topp, det hjelper meg enorm. Selv om akkurat den delen av foredrag med rettsoppgjøret er kun noen sider så det viktig at man skjønner hva som er ment.
En riktig god dag fra Claus i Kr.and