20.08.06 14:06
Hei på dere Heinzelnisse,
jeg går også på norskurs, og jeg er ferdig med boka Ny i Norge.I Juni var jeg også i Norge og jeg prøvde å snakke norsk.Det går ganske bra, men når normen svarte fikk jeg et problem. Jeg forsto ikke alt. Har noen av dere en ide
hvordan kan jeg øve å forstår norsk tekst? Jeg høre forresten hver kveld norsk radio eller NRK på Tv-en.
Jeg tenkte på en lyd cd-en med ei tekstbok.

Mange hilsen fra Bert

20.08.06 14:21
Hei,
jeg har samme problemen. Jeg fant en godt side på nett.

www2.blikkboks.no

Der finner man mange eventyr og barnesanger på lydarkivet. Du kan lytte til dem og prøve å forstå det du hører.

20.08.06 15:11
Hallo, ich kann dir nur empfehlen das du jemanden in Norge findest, den du anrufen kannst. Snakke på telefonen.Dann kannst du beides kombinieren, denn das telefonieren ist das höchste was man mit einen neuen Fremdsprache machen kann.Wenn du in N anrufst bleibt deiner Phantasie überlassen. Vereine,Sprachschulen,Uni´s. Is nur so ne Idee, ich werd das auch so versuchen.Beim Radio kann man nicht nachfragen, wenn man was nicht verstanden hatte, aber bei der Interaktion mit einer Person ist das möglich.Vieleicht ist ja einer von den Menschen hier bereit dir da zu helfen?

Hilsen fra Andreas i Weil am Rhein

20.08.06 17:54
Hei Bert,
om du følger rådet til Andreas, se om du kan bruke Skype da kan du snakke og diskutere i timesvis, uten at det koster deg noe. Hilsen Claus i Kr.sand

20.08.06 19:22
Takk for svaret, Andreas og Claus.
Jeg tror det blir litt vanskelig å finne noen som har lyst
til å snakke norsk med meg når man kjenne ikke noen i Norge. Men hvordan virke Skype egentlig? Jeg har ingen
anelse. Forresten hadde jeg i fjor en telfonsamtale med en nordman det var veldig vanskelig og ettepå snakket vi på engelsk.
Hilsen Bert

20.08.06 19:51
Hei Bert,
her kommer adressen. Den funker også på tysk: http://www.skype.com
hilsen Claus i Kr.sand

20.08.06 19:56
Tusen takk
Bert