12.01.22 12:44, KariB
Ein Schüler hat diesen Satz schreiben wollen: " Mein Plan ist (es), meinen Führerschein zu machen." Warum steht
"meinen Führerschein" in Akkusativ? Mein Mann kommt aus Österreich und bestätigt, dass er es so sagen würde,
wenn er so etwas sagen sollte, aber er ist unsicher, warum es hier Akkusativ ist, nimmt an, dass es etwas mit
machen zu tun hat.

12.01.22 17:21, Wowi
Ich mache den Führerschein.
Machen benötigt ein Objekt im Akkusativ.
(In der Regel steht ein einziges Objekt im Akkusativ; kommt ein zweites Objekt hinzu, dann steht es meistens im Dativ: Ich mache dem Vater (Dativ) ein Brot (Akkusativ.)

12.01.22 17:41, Espen Askeladd de
Hei!
Wen will er machen? Den Führerschein.
Merke: Wen oder was? Ist die Testfrage für die Bestimmung des Akkusativs.
Gruss
Espen

15.01.22 06:03, Carl de
Hei Espen,

kjenner til test-spørsmålet selvsagt. Men jeg tror
det er feil å vise til denne regelen likevel.
Vi innfødte lærere den på folkeskolen. Men vi gjør
ikke det for å bestemme hvordan et ord skal
bøyes. For dette vet vi jo uansett helt automatisk
uten å tenke etter. Regelen er dessverre også lite
behjelpelig for å bestemme hvilken kasus det er
som skal brukes. Hvordan skal en utlending vite
at ikke det skal hete:
WEM will er machen? DEM Führerschein. - ?
Den regelen er bare til nytte for å bestemme
hvilken kasus det er snakk om når man allerede
vet hvordan ordet skal bøyes. Dette er en regel
for å bestemme hvordan den brukte kasus heter,
ikke hvilken kasus det er som skal brukes.
Mestermann eller Geisler kunne forklart det enda
bedre. Men de har jo sluttet her...

15.01.22 16:01, Lidarende no
Man merker seg seg at det heter einen Führeschein machen( = ta førerkort); dvs at machen her krever et direkte
objekt med ubestemmt foranstilt artikkel; man sier altså ikke «Führerschein machen».
Jf. einen Führerschein besitzen Norsk: ha førerkort.

15.01.22 17:00, Lidarende no
Eller tar jeg feil? Kan det hete både "Führeschein machen" og ".. den Führerschein zu machen"?

15.01.22 19:08, Tilia de
Richtig, Lidarende, ohne Artikel geht es nicht. Es kann heißen, "den Führerschein machen" (in der Regel ist der
PKW-Führerschein gemeint, wenn nichts anderes angegeben wird) oder "einen Führerschein machen". Letzteres
wird aber seltener verwendet, denke ich.

16.01.22 08:55, DaniV de
umgangssprachlich kann man vielleicht ab und zu "ich mache mein Führerschein" hören, das ist
allerdings falsches Deutsch. Kommt jedoch vor.

16.01.22 09:20, Espen Askeladd de
>Dette er en regel
>for å bestemme hvordan den brukte kasus heter,
>ikke hvilken kasus det er som skal brukes.
Stemmer! Da er jeg altfor morsspråkelig.
Hilsen
Espen

16.01.22 10:42, Wowi
"umgangssprachlich kann man vielleicht ab und zu "ich mache mein Führerschein" hören, das ist
allerdings falsches Deutsch. Kommt jedoch vor. "

Das ist gesprochenes Deutsch. Hier wird nicht einfach "mein" gesagt, sondern "meinen" kontrahiert zu "mei'n", wobei der Hochstrich andeuten soll, dass das n etwas für sich gesprochen wird - eine konsonantische Silbe. Diese Verkürzung ist gesprochen im Bundesdeutschen sehr üblich bei "ein", "eine", "einen", die zu 'n, 'ne und 'nen oder 'n werden.
ZB: du hast ja 'nen Knall / du hast ja'n Knall.

Gibt es übrigens auch im Norwegischen. ZB sagt kaum jemand Sovjetunionen, sondern verkürzt Sovjetunio'n.

16.01.22 10:49, Wowi
Dette er en regel for å bestemme hvordan den brukte kasus heter
Dette er en regel for å bestemme hva den brukte kasus heter

16.01.22 11:31, Fosshaug de
Die Ausgangsfrage war: „Warum steht ‚meinen Führerschein‘ im Akkusativ?“. Die Antwort ist: Fast alle Verben im
Deutschen regieren den Akkusativ. In der Grammatik findet sich hierzu der Begriff „Rektion“. Rektion meint, daß
von einem Wort (grammatikalisch Regens, hier: „machen“) dem von diesem Wort abhängigen (regierten) Satzteil
(grammatikalisch Dependens, hier: „Führerschein“) bestimmte grammatikalische Merkmale zugewiesen werden.
Solche Merkmale können sein (1) ein bestimmter Kasus, (2) eine bestimmte Präposition, (3) eine besondere Art
infiniter Verbformen. „Machen“ verlangt einen bestimmten Kasus, nämlich den Akkusativ (Kasusrektion). Der
Duden (Band 4, Grammatik) nennt als Regeln zur Kasusverteilung von Verben unter anderem:
• Wenn ein Verb ein einziges Kasusobjekt regiert, handelt es sich im Normalfall um ein Akkusativobjekt.
• Wenn ein Verb zwei Kasusobjekte regiert, handelt es sich im Normalfall um ein Akkusativobjekt und ein
Dativobjekt.

16.01.22 12:27, Carl de
@espen: Mange takk for bekreftelsen :-)
@Wowi: Mange takk for korreksjonen - nå blir jeg ordentlig flau. En sånn feil burde jeg ikke gjort :-(
@Fosshaug: Mange takk, her kom jo den vitenskapelig, akademiske forklaringen.
@Wowi & DaniV: Aldri noensinne har jeg hørt noe som heter "mein Führerschein machen" Det er så innmari dårlig eller slurvete tysk at jeg ikke anser det som tysk engang. Jeg kjenner det bare ikke. Men godt mulig jeg ikke har den aller dypeste forståelse av "muntlig tysk" likevel.
@Lidarende: Ja, som Tilia skriver: "den Führerschein machen" - akkurat som på norsk "ta sertifikatet".

16.01.22 14:08, Lidarende no
Nei, Carl. Uttrykket heter: «Jeg skal ta sertifikat» eller «Jeg skal ta førerkort». Man bruker ubestemt form av
substantivet. Her er en forskjell på tysk og norsk språkbruk. Dersom man legger beviset på bordet, sier man: «
Her ser du sertifikatet/førerkortet mitt.»

16.01.22 15:12, Lidarende no
16.01.22 17:57, Carl de
Oisann. Skulle sverget at det het: "Han tok sertifikatet i fjor"! Har jo hørt det så ofte!

Kanskje ulik språkbruk i de enkelte norske kommuner? Eller en hyppig dialektal feil?

Ser at det står her forresten også:

"Mímir Kristjánsson er i gang med å ta sertifikatet på bil."
"Mímir Kristjánsson vet han har satt seg to tøffe mål; ved både å ta sertifikatet på bil og bli folkevalgt på Stortinget."

https://www.nrk.no/rogaland/mimir-kristjansson-_34_-tar-billappen-for-a-komme-pa...

Men godt mulig at det er feil for det... Eller at det står sånn pga det etterstilte "på bil" ...?

Men altså:

"Ta sertifikatet!" ( https://www.dinkjoreskole.no/opplaering/ )

Kanskje det er en forskjell på førerkort og sertifikat?

Ta sertifikatet, men ta førerkort - ?