22.12.19 22:31, olemikael1
Gibt es einen ähnlichen Ausdruck wie "få bruk for noe" auf Deutsch? Synonym: å trenge.

25.12.19 19:06, Tilia de
Allgemein könnte der Ausdruck "Verwendung für etwas haben" halbwegs zutreffen, aber es kommt dabei
auf den Kontext an, würde ich sagen. Wenn Du z. B. ein sinnloses Weihnachtsgeschenk bekommen hast,
kannst Du sagen (oder besser: Dir denken), dass Du es nicht brauchst ODER nicht gebrauchen kannst ODER
keine Verwendung dafür hast. Oder Du räumst Deine Werkstatt auf, findest ein altes Ersatzteil für ein
Fahrrad, willst es aber nicht wegwerfen, weil Du vielleicht noch mal Verwendung dafür hast (es
vielleicht noch mal brauchst / gebrauchen kannst). Aber wenn Du gerade etwas reparierst und merkst,
dass Du ein bestimmtes Werkzeug brauchst, würde obiger Ausdruck nicht richtig passen. Ich weiß
allerdings nicht, wie das auf Norwegisch mit "få bruk for noe" ist.

26.12.19 02:59, Carl de
Jeg hadde samme tanke som deg, Tilia og jeg tror at "Verwendung für etwas finden" kan være en
god oversettelse av å få bruk for noe.

Men man må kanskje skille litt her faktisk. For å "få bruk for noe" kan ha to litt forskjellige
betydninger på norsk. Det kan enten bety å "få nytte av noe" - "Verwendung finden für etwas", men
også "få behov for noe", dvs "å komme til å trenge noe" - se spørsmålet i utgangspunktet. I det ene
tilfelle kommer man altså til å kunne bruke noe, mens man i det andre tilfelle kommer til å måtte
bruke noe.

Her er det litt vanskeligere for meg å komme på en fin og i konstruksjon tilsvarende oversettelse
til tysk.

Jeg kommer bare på det enkle "brauchen" som i "Es kann sein, dass Du es noch einmal brauchen wirst"
- "Det kan være at du kommer til å få bruk for det en eller annen gang i fremtiden".

Man kunne kanskje også tydd til "dass Du darauf angewiesen sein wirst" - "at du kommer til å være
henvist til det".

Et bedre forslag kommer jeg ikke på... Men kanskje har du, Tilia, en idé? Eller noen andre av de
primært tyskspråklige?

26.12.19 19:10, Tilia de
Jeg har i mellomtiden prøvd openthesaurus.de - av og til kommer man jo ikke på noe før man leser
det... Jeg fant "benötigen" som fint synonym for "brauchen", men ikke noe som tilsvarer "få bruk for
noe" (bortsett fra det som allerede ble skrevet).

27.12.19 12:11, Carl de
Fullstendig enig.