08.04.19 21:26
Er fullstendig klar over at man på norsk sier noe som: jeg tar ikke av av å kjøre bil. Men kunne man
også brukt "ved" her: tar ikke av ved å sitte bak rattet?

08.04.19 23:34, Mestermann no
Å ta av i betydningen å bli revet med skal nok hovedsaklig brukes med av. Det ser man hvis man erstatter "ta av" med "rives
med" eller andre, lignende uttrykk:

Jeg blir ikke revet med av å sitte bak rattet.
Jeg blir ikke revet med av å kjøre bil.
Jeg blir ikke begeistret av å kjøre bil
Jeg blir ikke glad av å kjøre bil.

Problemet med "ta av av noe", er at det ser merkelig ut skriftlig, siden den samme preposisjonen kommer to ganger etter
hverandre: Jeg tar ikke av av å kjøre bil.

Samme preposisjon to ganger etter hverandre bør man helst unngå i skriftlig norsk. Det er ikke noen regel, men et stilistisk
prinsipp. Det man kan gjøre for å unngå det, er å skrive det litt om, f.eks.:

Jeg tar ikke av når jeg kjører bil
Å kjøre bil får meg ikke til å ta av

El.l.

09.04.19 03:57
Hei Mestermann,
tenkte meg det at det var stilistisk ufint med tog ganger "av" etter hverandre skjønt jeg tror det
er ikke så ille rent muntlig siden man kan gjøre en liten pause mellom begge preposisjone.
Det jeg mente med å ta av var faktisk det gå ned i vekt. Jeg visste faktisk ikke at man kunne bruke
ta av som synonym for å være begeistert for noe.
Men selv i betydningen av å slanke seg ville man antakelig foretrukket "av" fremfor "ved"? Og der
skurrer det jo heller ikke med "av" grunnet ulik preposisjon.
Mange takk og hyggelig dag.

09.04.19 06:47, Mestermann no
Aha. Med "ta av" mente du direkte oversatt fra tysk "abnehmen" i betydningen å gå ned i vekt. På norsk kan man riktignok si
"jeg skal prøve å ta av noen kilo", men vanligvis sier man "gå ned i vekt", "slanke seg", "bli slankere" eller lignende.. Også i
disse tilfellene brukes for det meste "av":

Jeg blir ikke slankere av å kjøre bil
Jeg går ikke ned i vekt av å sitte bak rattet

Men i den refleksive formen kan man også bruke "ved":
Jeg slanker meg ikke ved å kjøre bil
Han slanker seg ikke ved å sitte bak rattet

10.04.19 08:54
Tusen takk for utdypningen!