06.04.19 15:39
Stichwörter: nubb, nubbesjanse, nubbetjangs
Hva betyr egentlig nubbe? Eller rettere sagt hvor kommer ordet fra? Som i "Du har ikke nubbe sjans".
Mange takk på forhånd.

Den skalerbare greien funker ikke med min nettleser. Men den går kanskje på Java? Det er bedre med
serverbasert språk som PHP. Men der går det jo ikke an å lese ut hva brukeren har som utstyr

06.04.19 17:10, Mestermann no
Nubbesjanse (også ofte skrevet lydrett nubbekjangs og nubbetjangs) henter første ledd fra nubb, som betyr en liten jernstift,
6-18 mm. lang.

En nubbesjanse er altså en svært liten sjanse.

06.04.19 18:24
Okei! Mange takk. Trodde det også fantes nibb eller nibbe som betegnelse for en knatt eller knaus.
Men der at jeg tar feil. Uansett har det ingen sammenheng med nubbe.

06.04.19 22:21
Vi har også nubbe som dram.
( fra svensk )

06.04.19 22:29
Mange takk også til deg 22:21!

07.04.19 03:08, Mestermann no
Etymologien for svensk nubbe (dram) er den samme: en liten stift.

07.04.19 07:25
Det var til å forvente. Noe med liten måtte jo være med om det skulle gi mening.
Forresten eksisterer også ordet nibbe! Og det har den betydningen av en (spiss) knaus.
Ordet kommer fra nebb. Og med litt fantasi kan man forestille seg at også nubbe helt opprinnelig ble
avledet av nebb. For også en liten stift ligner jo på et nebb.
Naob kjenner ikke til nibbe. Men ordboken i UIB gjør det.

07.04.19 09:25, Mestermann no
En nubb (ikke en nubbe; e-en i "nubbesjanse" er en fuge-e), er antagelig avledet av nuv, som bl.a. betyr en avrundet topp,
sml. verbet nyve, som betyr å runde av, gjøre butt, eller krøke, f.eks. å nyve enden av en spiker, eller også å neie enden av en
spiker. Med nebb har nubb neppe noe å gjøre. Formen nebb (med b) kom inn i norsk via dansk og tysk.

Det er forøvrig ikke riktig at NAOB ikke har nibbe, men nibbe er dialekt. Man finner nibbe (sammen med nabb) under nebbe,
som er den normerte formen.

https://www.naob.no/ordbok/nebbe_1

07.04.19 16:42
Mange takk for den ytterligere forklaringen! Her tok jeg altså feil og trodde ordet het nubbe, mens
det er en nubb. Var i ferd med å varsle NAOB om at ordet manglet i ordboka, men det også
gjør den altså ikke.

13.04.19 10:16, Zadhag
Precis! Jag har tänkt på det här i flera dagar! Bara på denna webbplats
https://promocodius.com/se/butiker/lookfantastic-rabattkod det var detta ord i beskrivningen och jag
var förvirrad.