20.09.18 22:59
Hei.

I dagens MOPO er det en leserundersøkelse. Her er et av spm:

Seit wie vielen Jahren besuchen Sie MOPO.de ungefähr?

20 Jahre

Hvorfor skrives det: "Seit wie vielen Jahren" i spm, og "Jahre" uten n-en i svaret?

Perkins.

20.09.18 23:46, Mestermann no
Seit styrer dativ. Derfor står "vielen Jahren" i dativform.

Svaret er angitt uten "seit", og "20 Jahre" står derfor i nominativ.

Hadde svaret vært angitt med "seit", skulle det selvsagt stått i dativ: "Seit 20 Jahren".

21.09.18 01:14
Om det er, fordi 20 Jahre står uten "seit", at svaret skal stå i nominativ tviler jeg nesten litt på. Likeledes om det i det hele tatt er en ren nominativ. Men det får være som det vil. Faktum er i hvert fall:

Svaret er egentlig feil. Det hadde Perkins i bunn og grunn rett i. Begynner et spørsmål med "seit wie vielen..." burde svaret også startet med "seit.." også. Bare å svare med "20 Jahre" skurrer også for meg som norsktysker litt.

Egentlig er vel forresten "20 Jahre" en fortkortelse for "20 Jahre lang" - altså "i tjue år"

21.09.18 10:59, Mestermann no
Ja, jeg sa ikke at det var spesielt elegant formulert. Jeg er enig i at svaret også burde vært innledet med "seit...".
Men nå var det nå engang ikke det. Og når svaret som ny hovedsetning begynner uten "seit", kan det heller ikke
bøyes i dativ.

21.09.18 13:52, Geissler de
Det er jeg ikke enig i. Også når preposisjonen blir sløyfet, er det viktig at det er
samsvar mellom kasusen i spørsmålet og svaret.

Dette blir tydeligere hvis vi ser på tilfeller med artikkel.

Für wen hast du das Geschenk gekauft? - [Für] Meinen Vater.
Hvis man svarer "Mein Vater" her, skurrer det noe forferdelig.

Fährst du mit deinen Eltern oder deinen Freunden in den Urlaub? [Mit] Meinen Freunden.
Igjen, "Meine Freunde" høres slett ikke bra ut.

Vi er nok enige om at det er best ikke å sløyfe preposisjonen, men når man først gjør
det, så kan man ikke bare bruke nominativ.

21.09.18 22:32
Helt enig :-)

21.09.18 23:52, Mestermann no
OK

22.09.18 12:12
Burde husket at seit styrer dativ, men så er det jo 53 år siden man pugget preposisjoner.

Takk.

Perkins

22.09.18 12:34, Geissler de
Von auf, bei, mit nach seit, von, zu
Am besten fährst mit Dativ du.
:)

22.09.18 15:56
Hvorfor er aus, außer utelatt og von oppført to ganger i regla? Ellers lærte vi at auf
styrte akkusativ eller dativ. Men det er tross alt 55 år siden jeg pugga preposisjoner,
og mye vann har siden rent i Rhinen siden. :)

22.09.18 15:59
Oppla, her ble det siden en gang for mye.

22.09.18 17:28, Geissler de
"Auf" er en tastefeil, det skulle selvsagt være aus.

Og "von" er oppført to ganger fordi preposisjonene i regla skal stå i alfabetisk
rekkefølge, men samtidig skal det gi mening med "Von ... nach ... ". "Nach" står
tilfeldigvis på riktig plass, derfor holder det med én gang.