03.02.18 10:46
Stichwörter: De tre bokene Bruse...
Hvordan må egentlig det mest kjente norske eventyret om "Hvem er det som tramper på min bro tolkes"?

Er ikke det etisk litt vanskelig med tanke på den dere "Ta ikke meg, det kommer en annen etter meg som smaker mye bedre..."?

03.02.18 11:10
Hei.

ich habe das ein bisschen verstanden wie bei Hänsel und Gretel im Deutschen. Wo Hänsel bei der Hexe im Stall sitz und sie einen Knochen spüren lässt, um nicht gegessen zu werden, weil er zu Essen nicht fett genug wäre. (Immerhin ist in dem Märchen die Rede von Kannibalismus, oder) Man hält das Böse hin, weil man weiß es kommt die Zeit, da eine größere Macht das Böse zerstört.

God helg fra Claus i Kristiansand

03.02.18 14:06
Hei Claus,

ja, der er sikkert noen likheter der. Og det kan jo godt henne at dette "vent med å spise meg nå - det kommer nok tider med et større måltid"-sujettet går igjen i begge eventyrene.

Men etter mine begrep finnes det også en stor forskjell. Nå husker jeg ikke Hänsel og Gretel historien helt. Men etter alt jeg husker tror jeg ikke han Hans sa til heksen at hun heller skulle spise søsteren hans fordi søsteren var mye lubnere enn ham.

Men nettopp det gjør jo de to yngre bokkene Bruse. De sier jo rett frem: ikke spis meg, men spis heller broren min!

Og i hvert fall yngste broren kunne jo ikke være sikker på hva som kom til å skje da den nest yngste brutter'n skulle gå over broen. For også den bokken ser jo ikke ut til å være sterk nok til å kunne forsvare seg.

Kanskje man må se på historien ikke med voksne øyner, men fra et barnslig perspektiv? Kanskje den gir mening fra et barnslig hold?

Du som den yngste og svakteste skal ikke forsøke deg på ting som du ikke makter!? Da er det heller andre som skal ta ansvaret, som skall stille opp og som skal ta støyten for deg - uten at du må ha dårlig samvittighet for det. Og bare se - da går det nok bra for alle.

Sånt sett er det jo også en veldig betryggende og beroligende historie for et barn - ikke det?

03.02.18 14:07
P.S.: God helg for deg også selvsagt på det fine Sørlandet ...

03.02.18 21:30
Hei???

du har rett i at Hans ikke ønsket at søstra blir spist av heksen. Du kan jo trekke tankene ut av eventyret slik du gjør, jeg tror nok ikke at bukken skjyver ansvar over på noen han selv tror er sterkere enn han. Det hadde vært noe han ikke kunne være sikkert på, som du selv skriver. Det kan man bare gjøre når man er helt sikkert at den som kommer mestrer utfordringen. Jeg tror nok heller at Hans lurer heksen bevist med knokkelen for å slippe å blir spist. Heksen som trollet er begge grisk de ønsnker en enda fetere måltid. De kan ikke få nok, heksen vil har en tykk gutt å spise og trollet vil har en enda større bukk å spise. (Et bilde man god kan kanskje overføre i dagens situasjon...???) Heldigvis ender disses griskhet i fiasko. Ingen andre skal tar støyten fra noe ond imot, men det onde skal tape med sin egen ondskap. Det gode vinner over det onde. Slik tror jeg barna ønsker at historien burde ende (jeg tror enda jeg husker det fra min barndom?!?!). Det gode seier. Jeg tenker ofte på det Erich Kästner sa en gang: glem ALDRI at du var barn en gang.

Du må også ha en god helg og god kveld fra Claus i Kristiansand

03.02.18 23:48
Hei Claus,

du har helt sikkert rett i det at grådigheten i eventyrene regnes som et særtrekk av det onde.

Og jeg er absolutt enig med deg i at vi sånn sett lever i onde tider i dag (igjen). Det bare spørs om de griske får betale for det eller om det igjen alle som får svi.

Men likevel forblir jo spørsmålet hvorfor handlingen av de to yngre bukkene Bruse ikke forkastes i eventyret - for de utsetter jo den eldre broren for livsfare... dette er langt fra det atferdsmønsteret man ville forventet i et alminnelig eventyr om det onde og det gode...

God natt i Kristiansand :-)