16.12.17 19:37
Stichwörter: schade um, stakkars, synd på
Hvordan settes egentlig stakkars i komparativ eller superlativ? Han er mer stakkars enn før??? Det høres rart ur...

16.12.17 19:45, Mestermann no
I likhet med "feil" (som i "feil valg") er stakkars ubøyelig i kjønn, tall, komparativ og superlativ.

Man må enten si:

Stakkars ham. Det er mer synd på ham enn før. Det er mest synd på ham av alle.
Eller: Stakkars ham. Han er mer stakkarslig enn før. Han er den mest stakkarslige.
Eller: Stakkarslig - stakkarsligere - stakkarsligst.

Årsaken er den samme som med "feil" i betydningen "gal", nemlig at stakkar opprinnelig er et substantiv og
betegnet en som går med stav (stokk), en stavkar.

16.12.17 20:00
Mange takk. Jeg tenkte faktisk litt på stakkarslig men kom ikke så riktig på ideen å bruke dette istedenfor stakkars. Det er mer synd på han ville jeg derimot ikke ha kommet på. Jeg forbinder en annen betydning med "synd på". Da tenker jeg på noe som å ha medynk med noen. Jeg visste ikke at det kunne være synd på en. Men likevel betyr det vel noe som at det er " schade um jemand". Kunne man ikke sagt noe som: det er synd på den gode maten? Og det går jo i en annen retning enn at noen er stakkars.

17.12.17 00:13, Mestermann no
Nei, man kan ikke si "det er synd på maten". Det er alltid synd på noen, schade um jemand. Når man sier
"stakkars" eller "stakkar" om noen, så er det fordi det er synd på vedkommende. Vedkommende fortjener
medlidenhet, er stakkarslig.

Derimot kan man si at det er synd for den gode maten - hvis man f.eks. må kaste den. Men det er en helt annen
betydning.

17.12.17 01:38, Mestermann no
Jeg bør legge til at det ikke går an å si at "noen er stakkars". Her ser man at det ikke er et helt ekte adjektiv.

Man kan si stakkars til eller om noen (stakkars deg, stakkars henne), eller omtale noen som f.eks. "en stakkars
skomaker", men adjektivet kan ikke stå alene: Han er stakkars. Da må man i stedet si "det er synd på ham" eller
"stakkars ham" – eller bruke substantivet: "han er en stakkar". Men legg merke til at når man bruker substantivet,
inntrer ofte et element av noe ynkelig og mislykket ut over at det er synd på vedkommende, som i f.eks. "en dum
stakkar".