14.04.17 09:17
Sukkerspinn og Heinzelnisse

Jeg slo opp ved en tilfeldighet opp ordet sukkerspinn i heinzelnisse og oppdaget til min store overraskelse at det var angitt intetkjønn for ordet: et sukkerspinn.

Jeg har to spørsmål om dette:

For det første: er det virkelig "et" sukkerspinn og ikke "en" sukkerspinn? For pinn for seg selv har jo hannkjønn og ikke intetkjønn - ?

For det andre:

Jeg benyttet meg av ebok-utgaven av heinzelnisse. Filene for ebok utgaven utviser et meget eldre tidsstempel enn source-filene for java-applikasjonen. Betyr dette at bare sourcefilene blir aktualisert men ikke all de andre filene?

Fra tid til annen bruker jeg også heinzelnisse for android. Her utvises det et dato fra for to år siden for ordlisten. Betyr dette likeledes at heinzelnisse for Android sin ordliste blir ikke oppdatert - i motsetning til java- og onlineversjonen?

Hyggelig langfredag i Norge...

14.04.17 09:34
Das Wort ist so gebildet:
sukker-spinn
Zuckerwatte ist gesponnener Zucker.
Von Verben abgeleitete Substantive haben in der Regel intetkjønn.

14.04.17 11:27
Takk så mye 0934,

der ble dette spørsmålet oppklart. Jeg trodde faktisk sukkerspinn kom fra en pinn / pinne med sukker som i kjærlighet på pinne altså. Da blir det intetkjønn selvsagt.

Da gjenstår bare det andre spørsmålet...

16.04.17 11:54, Heiko de
Hei,
da prøver jeg å svare på spørsmålet rundt versjonene. Ebok utgavene (kindle, kobo, tolino) er noen år gamle. De bygges ikke fullautomatisert, og oppdateres kun når noen spør og er villig til å teste en ny versjon.

Net-versjonene oppdateres automatisk. Android app fra A Bürger har ingen innebygde ordlister, og laster alltid ned nyeste versjon av ordlisten fra nettet når man oppdaterer ordlisten.

Src-filene til java versjonen oppdateres datostempel hele tiden, uavhengig om noe har endret seg, så denne datostempelen har ingen betydning for ordlisten.

God påske,
Heiko

17.04.17 19:46
Hei Heiko,

mange takk for svaret ditt!

Med et unntak - oppdateringen av android versjonen - var det nesten noe sånt jeg gikk ut i fra.

Når det gjelder Android versjonen så tror jeg nesten at oppdateringen har kjørt seg. Jeg har forsøkt å oppdatere ordlisten mange ganger siden da men den viser alltid samme datostempel fra den 05.07.2015. Også størrelsen av selve filen ser ut til å være uforandret etter hver nedlasting.

Hva skal til for å teste en kindle utgave? Jeg tror egentlig ikke dette burde være altfor for tidskrevende siden en kan lett automatisere en del av denne kvalitetssikringen - især sammenligningen av de gamle innleggene med de nye.

Hvor sterkt forandret / utvidet er den aktuelle ordlisten overfor Kindle-Utgaven?

Er der kommet mange flere innlegg i tillegg? Kindle-utgaven har jo omtrent allerede 32.000 innlegg. Det samme gjelder for Android Utgaven. Hvor mange innlegg Java-Scr Filene har har jeg dessverre ikke maktet å finne ut.

God påske i like måte og tusen takk for din fortjentst om Heinzelnisse. Jeg syns den er råbra :-)