25.12.16 17:22
Hei!

Jeg lurer litt på hva "Ermittlungen im Wahrnehmungsbereich" kan oversettes med her?

En politimann jobber i spaningsavdelingen, og forteller hvordan de jobbet for å finne noen
etterlyste folk:

"Wie üblich. Ermittlungen im Wahrnehmungsbereich.
Wir haben im familiären Umfeld angefangen."

Wahrnehmungsbereich: Uttrykket brukes jo ofte om persepsjon og sanser, men her går det
kanskje på at man begynner med de nærmeste? Siden han legger til at de snakket med
familiemedlemmer av de ettersøkte?

Noen som har et forslag her?

Hilsen Signe

25.12.16 18:44
Dette uttrykket er fullstendig ukjent for meg som tysker. Aldri hørt det i sammenheng om politietterforskning / granskning heller. For meg så virker dette å mere "Beamtendeutsch" enn en krimtech terminus technicus.

Men det må jo være det, at de begynte med det som det gikk an å se (på) med det første.

Er'kkje der et ord som heter "nærmiljø" på norsk - de nærmeste omgivelsene? Jeg tror en kunne brukt det. Det er kanskje ikke akkurat helt det samme. Men hva ellers skulle det bli...?

25.12.16 20:27
Etterforskning i nærmiljøet

25.12.16 20:40
Hei og god jul Signe,

Mitt forslag:
Etterforskning i det familiære og vennskaplige miljø.

God kveld fra Claus i Kristiansand

25.12.16 20:43
Akkurat slått det opp:

https://snl.no/n%C3%A6rmilj%C3%B8

Dette passer jo ikke sånn som jeg hadde tenkt :-( Da kommer jeg bare på "de nærmere omgivelsene"

25.12.16 21:17
Jeg tror jeg har i mellomtiden funnet bakteppet:

https://www.jusline.at/54_Besondere_Bestimmungen_f%C3%BCr_die_Ermittlung_SPG.htm...

§ 54 Abs. 4 iVm Abs. 4a SPG

Unzulässig ist die Ermittlung personenbezogener Daten jedoch ...mit Bildaufzeichnungsgeräten, um nichtöffentliches und nicht im Wahrnehmungsbereich eines Ermittelnden erfolgendes Verhalten aufzuzeichnen.

Wir lagen also alle falsch...

Men jeg har ingen annelse hva dette blir på norsk...

"Etterforskninger i det offentlige" "Observasjon i det offentlige" observasjoner av det som kan iakttas i det offentlige.

25.12.16 21:50
Duden online har Beobachtung som synonym til Wahrnehmung. Da dreier det seg vel om vitneetterforsking i observasjonområdet- Zeugenermittlung im Wahrnehmungsbereich.

25.12.16 21:59
observasjonsområdet med fuge-s.;)

25.12.16 22:07
Tusen takk for gode innspill, alle sammen! Nå klarer jeg nok å sy sammen noe som gir mening.
Hilsen Signe

26.12.16 03:52
@21:59:
Observasjonsområde lyder bra. Men det treffer jo egentlig ikke helt - medmindre på norsk
ikke observasjonsområde er en terminus technicus som mener det samme som det kunstige ordet
Wahrnehmungsbereich. På tysk kunne en jo også sagt Observationsbereich. Men
Wahrnehmungsbereich er jo akkurat et ord som skal innskrenke det som er lovlig
observasjonsområde.

Det betyr liksom det som alle kunne fått med seg om de var til stede på samme plass uten å
benytte seg av spesielle tekniske hjelpemidler. Sånn ville jeg tolket loven. Det er lov å
filme og å ta opp alt som et menneske ved snikerens plass kan se og høre. Ikke lov ville det
vel vært å benytte seg av en lydforsterker eller lydforsterker som gjør det mulig å høre ting
som blir sagt 200 m av gårde eller som skjer i mørkeste natt bak en busk.

Kanskje det kunne blitt noe som:

Etterforskning i det offentlig synlige og hørbare observasjonsområde? Eller i det "offentlige
synsfeltet"?

Det spørs jo om det ikke finnes et tilsvarende fagbegrep på norsk også. Men så har man i
Norge ikke vært veldig opptatt om personvern etter min oppfatning.

Så er der en annen ting og. Vi vet jo ikke helt sikker om han der politimannen virkelig mente
nøyaktig den juridiske terminus. Og om han selv var seg klar over dens eksakte mening.

Men det tyder jo på det. For "Wahrnehmungsbereich" er ikke et dagligdags ord.

Det ville vært artig å vite hva Signe til syvende og sist "hadde strikket"...

26.12.16 03:55
... lydforsterker eller lysforsterker... mente jeg å skrive sjølsagt.

26.12.16 05:44
For å rette litt på mine egne utsagn: stryk heller "offentlig". For den siterte loven skiller
jo mellom offentlige OG ikke i synsfeltet liggende observasjoner.
Altså er det lov å snuse og å ta opp videomaterial når det ikke er offentlig men ligger i
"synsfeltet" allikevel.