15.10.16 23:09, Bjoern
utvise skjønn

Hva betyr det å utvise skjønn? Det samme som å vise forståelse?

Er har det herifra: "Men mener det må være lov å utvise skjønn når det er barn inne i bildet."

https://www.nrk.no/nordland/_-kastet-15-aring-av-toget-pa-ubemannet-stasjon-1.13...

Mener forresten moren har fullstendig rett med å anmelde saken. Ikke bare fordi det dreier seg om et barn. Dette skulle vært straffet også om det dreide seg om en voksen.

15.10.16 23:15
Skjønn: Schätzung, Ermessen

16.10.16 00:31, Bjoern de
Skrivefeil da? UtviDE istendenfor utviSE skjønn?

16.10.16 01:12
Nein, utvise ist schon richtig.

Utvise skjønn = bruke sin dømmekraft, ta alle hensyn i betraktning, være rimelig, bruke sunt vett.

16.10.16 10:24, Bjoern de
Takk så mykket, da har eg skjønt "opplegget". Utvise = vise (bare litt mer betont sannsynligvis) og skjønn er da bare substantivet til å skjønne. Det er jo beslektet med "vise forståelse", men ikke helt det samme lell. En kunne vel også sagt: "vise omdømmekraft"?

16.10.16 10:46
Ja. Men ikke "lell". :-)

16.10.16 11:33, Bjoern de
Lell er sant nokk ikke et ord eg kjenner fra før av.

Eg kom på det en eller annen gang i det siste. Det er ganske sannsynlig at eg slo ordet opp i UIB's ordbok.

Men det kan eg ikke sjekke akkurat nå, siden ordboken er nede for tiden. Eg syntes "lell" var et fint ord og en rasjonell måte å uttrykke seg på. Det var derfor eg ble litt kjær i det.

Men siden "lell" ikke er noe spesielt bergensk ord eg husker fra før av, skal eg gjerne slette det igjen - om det er feil altså.

Irgendwann einmal / irgendeinmal wird der Ordbok ja hoffentlich wieder funktionieren!?

Takk for rettelsen.

Så spørs det jo hvor eg har det ordet ifra?

16.10.16 11:53, Bjoern de
Feil innlegg...

Det sku stå her:

Nå går den jo igjen!

Og dette fant eg jo her:

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=lell&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk....

Skal eg slette "lell" allikevel?

16.10.16 18:12, Mestermann no
For å oppklare litt rundt bruken av "lell":

På visse bokmålsnære dialekter kan du bruke "lell" i betydningen "allikevel" i slutten av en mening: "Det var nå
fint, lell". Men det er ikke vanlig å bruke det skriftlig på bokmål, og du kan heller ikke, muntlig eller skriftlig, bruke
det innledningsvis: "lell tenker jeg at...". Det må i tilfelle stå i slutten av meningen: "Jeg tenker lell at...osv." Det er
uansett først og fremst et ord man bruker muntlig, og det forekommer ikke i talemålet i de store byene.

16.10.16 18:43, Bjoern de
Hei Mestermann,

det er ikke rart eg ikke var vant med ordet da. Så får eg stryke ordet igjen i Anki og i hodet :-(. Litt syn - allikevel. Det blir ellers for kresen å skille for meg.

Vielen Dank.