05.04.14 13:03
Stichwörter: leidtragend, med skjegget i postkassa, skadeligende, sørgende
Hi,

Wie kann man sagen, dass man immer der leidtragende ist?

Det går alltid ut over meg?

Danke

05.04.14 16:46, Mestermann no
Ja, zum Beispiel.

05.04.14 17:10
Gitt es noch Andere Möglichkeiten?

05.04.14 18:59, Mestermann no
Je nach Kontext: Den sørgende, den skadelidende.

05.04.14 20:13
Tja, Mestermann, "den skadelidende" (og "den det går ut over") er jeg enig i, men "sørgende"? Jeg kan imidertid være enig i (bare) "den lidende (parten)" eller "den tapende (parten)" / "den som lider (et) tap".

Akel (N)

05.04.14 20:34, Staslin no
Det er alltid jeg som blir sittende med skjegget i postkassa.

05.04.14 22:34, Mestermann no
Vel, Akel, det er en av oversettelsene fra Norsk-Tysk Ordbok.

06.04.14 08:45
Jeg har likevel problemer med å se for meg situasjoner der "sørgende" ville naturlig bli brukt på norsk annet enn som oversettelse av "trauernde", men brukes "trauernde"/"Trauernde" og "leidtragende" synonymt på tysk for "sørgende"?

Forøvrig er jo "den som får svi" også en mulig oversettelse av leidtragende.

Det kan vel også være et variasjonstema om en vil bruke formen "den skadelidte" eller den "den skadelidende".

Akel (N)

06.04.14 11:26, Geissler de
Den opprinnelige betydning av "Leidtragende(r)" er så klart en som bærer sorg. Men ordets
betydning har videreutviklet seg derfra. I dag betegner det ganske enkelt en som blir rammet
av et eller annet.
Så godt som alle oversettelsene som har blitt foreslått her kan passe, men "sørgende" passer
nok bare i veldig gamle tekster, og sikkert ikke i konteksten det står i i det opprinnelige
spørsmålet.

06.04.14 12:14
Als Ergänzung zu Geissler:

Im dwds ist das Wort "Leidtragende(r)" mit zwei Bedeutungen aufgeführt:

1) jemand, der die unglücklichen Folgen eines Ereignisses tragen muss

Obwohl er an dem Unfall unschuldig ist, wird er der Leidtragende sein.

2) Trauernde(r), Hinterbliebene(r)

Er folgte als einziger Leidtragender dem Sarg.

Von daher hat das Norsk-Tysk Ordbok schon recht. Ich bin aber - ebenso wie Geissler - der Meinung, dass der Begriff "Leidtragende(r)" in seiner ursprünglichen (also der zweiten) Bedeutung heutzutage nicht mehr gebräuchlich ist, und auch die im dwds hierfür angegebenen Belegstellen stammen aus dem 19. Jh. oder sind noch älter.

Schöne Grüße
Birgit

06.04.14 13:46
Ich meine die 1. Erklaerung von Birgit (Fragestellerin)