28.02.14 00:11
Hallo, ich mache grammatische Aufgaben und komme mit ein paar Sätzen nicht klar:
1. Ursprungssatz: Vi har mye mat i huset. Man soll ihn in einen Negationssatz mit ingen/ingenting (wenn's geht natürlich) umwandeln. Frage: kann man auch neben: Vi har ikke noe mat i huset - Vi har ingen mat i huset - sagen? Es gibt im Netz ein paar Beispiele dafür. Und wenn's ja, warum ist es ingen mat? Mat ist doch unzählbar, oder?
2. Indirekte tale/ Tidsforskyvning
a. Ursprungssatz: Jeg drar til byen i morgen tillig. Heißt es: Han fortalte at han dro til byen tidlig dagen etter (oder dagen derpå)?
b. Ursprungssatz: Jeg skal reise i neste uke. Antwort: Han fortalte at han skulle reise ... so und nun soll man nun hier -i neste uke- lassen oder irgendwas, wie -etter en uke -schreiben?
Vielen Dank im Voraus für die Tipps.
Gruss,
Timo

28.02.14 10:53
Hei.
1. Dersom du må benytte ingen eller ingenting i denne setningen, vil jeg foreslå:
"Vi har ingenting å spise i huset".
2. a Han sa han skulle til byen dagen etter
b Han fortalte at han skulle reise uken etter

28.02.14 11:54
Tusen takk. I første setningen MÅ jeg bruke INGEN/INGENTING såvidt det går. Jeg kann definitivt si: Vi har ikke noe mat i huset. Mitt spørsmål var om det er også riktig å si: Vi har INGEN mat i huset. Siden MAT er et utellelig ord. Men kanskje det er et fast uttrykk?
Hilsen,
Timo

28.02.14 17:59
Nei. Du må si: ikke noe mat eller ingen ting å spise.

28.02.14 18:45
Takk og god helg!

01.03.14 08:17
Og hvorfor kan man ikke si: ingen mat? Det finnes 13 millioner treff på nettet.