11.12.13 18:02
Hei, jeg lurte på om noen her kunne oversette dette til tysk? :)

Jeg var hos min venn igår, og vi holdt på å ringe noen jenter. Min venn er forelsket i en
jente så det var egentlig hans plan. I morgen skal jeg på kino med broren og søsteren min.
Yndlings maten min er hamburger og spagetti.

Tusentakk! :-)

11.12.13 18:12, Mestermann no
Hei, dette er ikke en gratis oversettertjeneste, og - overraskelse! - vi gjør ikke hjemmeleksene dine for deg! Det lærer
du jo ikke noe av.

Ifølge forumreglene skal du gjøre et forsøk selv først (og ikke via google translate, det gjennomskuer vi med en gang!)
Når du har forsøkt selv, kan du få hjelp til det du lurer på her i forumet.

11.12.13 21:42
Jeg har egentlig holdt på en stund, og fått hjelp av familien og :S

11.12.13 22:10, Mestermann no
Jaså. Du spør om noen kan oversette en tekst til tysk for deg. Ser ikke noe tegn til at du har holdt på en stund.

11.12.13 22:31
Okok, jeg har holdt på men har ikke fått til.

11.12.13 22:39, Mestermann no
Skjønner, men det hjelper deg ikke i det hele tatt å be noen gjøre leksen din for deg. Hva tror du lekser egentlig er til
for? Den er der for å vise læreren hvor du står, slik at læreren skal kunne hjelpe deg til å hjelpe deg selv.

12.12.13 08:03
Oki. Takk :-)

12.12.13 08:56, Mestermann no
Et tips skal du få:

Begynn med å slå opp substantivene.
Så finner du infinitivene av alle verbene, og forsøker å bøye dem riktig i tid og person.
Så forsøker du å finne de riktige preposisjonene og setter dem foran substantivene.
Endelig forsøker du å bøye substantivene slik at de havner i riktig kasus etter preposisjonene.

Det er ikke sikkert det blir riktig, men da har du gjort så godt du kan på det stadiet du er på nå. Da har du og
læreren et utgangspunkt sammen. Tysk er både lett og vanskelig for nordmenn: Det er lett fordi mange ord ligner,
og det er vanskelig fordi man må legge små grammatikkpuslespill hele tiden. Leksene skal gjøre deg flink til å legge
de puslespillene, og vise deg hva du får til og ikke får til. Ikke gi opp, det handler om å knekke noen koder, og å øve.
Hvis du gjør en innsats og går inn for det, vil du plutselig oppdage at det faktisk blir ganske gøy.

12.12.13 16:30
Ich war gestern... hvordan vil du fortsette? Kom med forslag, så vil jeg hjelpe deg!

15.12.13 14:48
Ich war gestern bei meinem Freund und wir hätten fast einige Mädchen angerufen. Mein Freund ist in ein Mädchen verliebt, so es war eigentlich seine Idee.
Morgen gehe ich zusammen mit meinem Bruder und meiner Schwester ins Kino.
Mein Lieblingsgericht ist Hamburger und Spaghetti. (Pasta)

Jeg håper at jeg har hjulpet deg litt.