26.09.13 12:04
Hei, treger hjelp. Hva er alt riktig å si ? Det naturlige valget . Ditt naturlige valg .Eller kan jeg også si Det naturlige valg ?

Tusen takk:)

26.09.13 12:17
Det naturlige valget
Ditt naturlige valg
det naturlige valget ditt

"Det naturlige valg" hørtes veldig formelt eller gammeldags ut, eller som om det var et eget begrep eller et veldig spesifikt valg det var snakk om.

26.09.13 18:05, Mestermann no
Det kommer helt an på. "Arbeiderpartiet er mitt naturlige valg" er for eksempel ikke spesielt formelt, men det er en fast
formulering. I andre sammenhenger vil det være vanlig å bruke dobbelt bestemmelse, som i "det naturlige valget for
bilførere i byen er å kjøre piggfritt".

26.09.13 20:21
Bei Konstruktionen wie "Arbeiderpartiet er mitt naturlige valg" tritt ja niemals die bestimmte Form auf. Deshalb ist das kein Gegenbeispiel für formelt eller gammeldags, das 12:17 anspricht.

26.09.13 21:50
12:17 hat ja ebenfalls "ditt naturlige valg" aufgeführt. Und da wäre "ditt naturlige valget" ja auch komplett falsch.

27.09.13 02:38, Mestermann no
Ja, wobei "Arbeiderpartiet er det naturlige valget mitt" natürlich möglich ist. Es ist also schon ein Gegenbeispiel.

27.09.13 10:53
Vielleicht stehe ich ja jetzt total auf dem Schlauch, aber wieso tritt bei Konstruktionen wie "Arbeiderpartiet er mitt naturlige valg" niemals die bestimmte Form auf? Es stimmt zwar, daß bei vorangestelltem Possessivpronomen keine Doppeltbestimmung erfolgt, aber das Adjektiv steht doch immer in der bestimmten Form, sobald ein Possessivpronomen im Spiel ist, oder?

Und wie sieht es bei folgendem Beispiel aus: Würde ein Norweger eher schreiben "det lille land" oder "det lille landet"? Oder ist das wieder eine Kontext- und/oder Stilfrage?

Schöne Grüße
Birgit

27.09.13 14:05
@ Mestermann: er du enig i dette her?

" 'Det naturlige valg' hørtes veldig formelt eller gammeldags ut, eller som om det var et eget begrep eller et veldig spesifikt valg det var snakk om. "

Jeg mener altså ikke 'mitt naturlige valg' eller lignende.

27.09.13 14:30, Geissler de
Birgit: Bei "bestimmter Form" denken die meisten wohl zuerst an ein Substantiv, und so ist
es im Beitrag von 20:21 auch gemeint.
Die Form des Adjektivs, die nach einem bestimmten Artikel oder Genitiv steht, nennt man
manchmal schwache Form, manchmal bestimmte Form. Man kann also sagen, dass in "mitt
naturlige valg" das Adjektiv in der schwachen Form und das Substantiv in der unbestimmten
Form steht.

Zu Deiner zweiten Frage: Ja, meiner Meinung nach ist es eine Kontext- und Stilfrage. S.
dazu auch:
http://www.heinzelnisse.info/forum/permalink/20979

27.09.13 16:53
Bestemt form

Hankjønnhunkjønn den store bilenden nye jakka
Intetkjønn det store huset
Flertall de store bilene

Foran substantiv i bestemt form har også adjektivet bestemt form. Adjektivet ender på -e og har artikkel foran.

Fra Elisabeth Ellingsen Kirsti Mac Donald
På vei tekstbok
Norsk for voksne innvandrere

Slik jeg oppfatter det, stammer frasen "Det naturlige valg" (enkel bestemmelse) fra dano språk.

27.09.13 17:20, Mestermann no
@16:53 Norsk er nok litt mer sammensatt og avansert enn det du kan slutte av en tekstbok for begynnere. :-)

På norsk benytter vi oftest, men ikke alltid, dobbelt bestemmelse:
"Det naturlige valget", "det lille landet", "den lille jenta"

Men i mange faste sammenstillinger, eller i utbrudd eller tiltale, brukes enkelt bestemmelse: Det er mitt valg. Mitt
lille land! Hei, lille jente.

Videre i faste betegnelser, som: Det norske storting. Det tyskromerske rike. Den norske ambassade. Det kgl.
Finansdepartement. Den rettsmedisinske kommisjon osv.

Endelig brukes enkelt bestemmelse når det i en mer avansert tekst skal sondres mellom begreper, eller et begrep
skal fremheves: I sin analyse fremhever NN forskjellen mellom den greske og den romerske rettstenkning.

For den som lærer norsk, er det åpenbart vanskelig å vite når det er riktig å bruke enkel eller dobbel bestemmelse.
Derfor får vi ofte spørsmål i forumet om dette. Det kan nok virke forvirrende, fordi det ofte er et stilspørsmål. Du kan
se på den linken Geissler satte inn i sitt innlegg 14:30.

Som oftest vil det for begynneren være tilstrekkelig å gå ut fra at å bruke dobbelt bestemmelse i hovedsak er det
riktige. Slik bruk er som oftest heller ikke feil, grammatisk sett. Først etter hvert lærer man, ved å lytte og lese, når
det faller naturlig på norsk å bruke enkel bestemmelse. Den enkle bestemmelse(n) i norsk er forsåvidt en arv fra vårt
felles dansk-norske språk, men det gjelder jo for det aller meste på norsk.

03.10.13 01:30
Men mange vil hevde at når man først har brukt den bestemte artikkelen, så er det best språk (virker mindre "stivt") når det ikke er snakk om faste betegnelser, alltid å ha med endingen på substantivet. Altså f.eks, "den greske og den romerske rettstenkningen" i eksemplet over. (men for all del, aldri "i sin analysen"!).

Akel (N)