20.05.12 12:05
Har eksamen på tirsdag, og tysk er vel det faget jeg er svakest i.. Lurte derfor på om noen kunne forklare meg reglene
om leddsetninger, og de viktigste reglene innen gramatikken. Det at det er så grusomt mye gramatikk stresser meg
veldig, og det er jo så å si umulig å husk på alt.. Lærern min sier også at når jeg skriver tysk tenker jeg "norsk
byråkratspråk", og at jeg må skrive enklere setninger.
Skal såklart prøve, men om noen har noen tips, hadde jeg vært evig takknemlig!!

20.05.12 12:27
Og om noen kan forklare når verbet skal komme til slutt i setningen, og når det ikke skal det?

20.05.12 13:05
Verbet kommer til slutt i underordnete leddsetninger. Ellers står det i andre posisjon.

Ich weiß, dass es schwierig ist.
Er kommt, wenn er fertig ist.
Sie blieb zu Hause, weil es regnete.

[Sie blieb zu Hause --> hovedsetning, verbet i andre posisjon; weil es regnete --> leddsetning, verbet i siste posisjon]

*Sie isst etwas, denn sie hat Hunger. --> "denn" er ikke underordnende konjunksjon, derfor kommer ikke verbet til slutt - det handler seg om to hovedsetninger

Ellers er det nok bedre hvis du stiller konkrete spørsmal. Akkurat hva er det du trenger hjep med?

20.05.12 13:21
the whole german language in a nutshell, mal eben... Oha. Aber vielleicht ist es mal ein Anfang, dass ich Deinen Text so wortgetreu woe møglich ins Deutsche uebersetze. Also: "Hab' am Dienstag Examen, und Deutsch ist wohl das Fach, in dem ich am schwæchsten bin... Hab' deswegen ueberlegt, ob nicht jemand von Euch mir die Nebensatz-Regeln und (ueberhaupt) die wichtigsten grammatischen Regeln erklæren kønnte. Es stresst mich ungemein, dass es so grauslich viel Grammatik gibt, und es ist ja geradezu/sozusagen unmøglich, sich das alles zu merken. Mein Lehrer sagt auch, dass ich in "norwegischer Kanzleisprache" denke, wenn ich deutsch schreibe, und dass ich einfachere Sætze schreiben muss. Ich will's ja gerne versuchen, wenn aber jemand ein paar Tipps hætte, wære ich ewig dankbar! - Und wenn (bitte) jemand erklæren kønnte, wann das Verb am Schluss des Satzes kommt, und wann nicht?"

20.05.12 13:23
Rettelse: "so wortgetreu w i e møglich..."