22.03.12 19:08
Hei forumdeltakarar!

Eit kort spørsmål. Er orda "natürlich" og "selbstverständlich" like synonyme på tysk som
"naturlegvis" og "sjølvsagt" er på norsk? Er dei to orda like mykje nytta i (munnleg)
tysk, eller er det georgrafiske skilnadar? Eg har inntrykk av at "natürlich" blir nytta
oftast (i alle høve i München), men eg er sjølv van med å seie "selbstverständlich" som
svarord i munnleg kommunikasjon. Dummar eg meg ut?

Helsing P B

22.03.12 19:14
Ja, de to er synonyme (bortsett fra at "natürlich" kan også brukes i betydningen "nicht unnatürlich, nicht künstlich"). Etter min følelse blir begge deler brukt like ofte; i det minste er hverken det ene eller det andre uvanlig. Jeg for min del sier vel oftere "natürlich" enn "selbstverständlich", antagelig rett og slett pga. lengden på ordet.

22.03.12 19:19
Og så et lite tillegg: Jeg kom nettopp på at "selbstverständlich" også brukes som adjektiv i setninger som "Es sollte selbstverständlich sein, sich zu entschuligen, wenn man einen Fehler gemacht hat." Da blir det rart med "natürlich". Men så lenge det er snakk om svaret på et spørsmål, så er de to synonyme.