22.10.05 09:29, Gerd
Hei dere Heinzelnisser,
dugurd (dugurden, dugurder, dugurdene) er en måltid i løpet av en dag. Dokpro sier „måltid mellom frokost og middag”. I Norge folk vanlig spiser om kvelden deres „middag”. Jeg holder på med „Klangen på en lutt”. Romanens handling utspilles i årene om 1600. Hvem av dere kan fortelle meg når dengang har folk dugurd? Jeg ville være skikkelig takknemlig når det lykkes.
Må de ha en riktig god dag.
Gerd

22.10.05 12:45, Lemmi
Hei Gerd,
hadde jeg vært på besøk hos mine svigerforeldre nå kunne jeg slått det opp i en bygdebok, men også Google - orakelet vet råd. I motsetning til sine klassiske forbilder behøver man heller ikke å fortolke svaret stort:
Her et utdrag fra følgende side:http://www.gjestekro.no/mattrad.htm
" Det ble minst servert fire måltider; åbit, duul (dugurd), non og nattvol.
Åbit ble gjerne servert i femtiden om morgenen, og da fikk man gjerne stekt flesk, poteter melk og brød.
Duul (dugurd) ble servert mellom tolv og to på formiddagen og kunne bestå av sild, poteter, flatbrød, melkesuppe, myssmør-suppe, brødgraut, eller saup-suppe.
Ved 17-tiden var det non. Dette måltidet kunne bestå av brød, (kak eller potetkak), vanlig pålegg som smør og gulost, gammelost eller myssmør.
Rundt klokken 20.00 var det kveldsmat (nattvol). Dette måltidet var ofte grøt. "

Lemmi

22.10.05 14:04, Gerd
Hei Lemmi,
jeg håper at du ikke bare har gått til din svigermor for å løse mine oppgaver men også for å forstille sprellemannen din til bestemor. (Har du egentlig en sprellepike eller en sprellegutt). Jeg takker deg hjertlig. Dine rettelser er alltid greit. Jeg har lært mye av deg (dessverre også mye glemt)
Jeg ønsker deg en fin dag.
Gerd

22.10.05 19:40, Lemmi
Hei Gerd,
bare hyggelig. Joda, både svigermor og svigerfar har hilst på gutten ( Erik, 18 måneder, nå lagt for natten )

Hilsen, Lemmi