27.09.11 18:00
Hei, ich weiß, das ist keine Sprachfrage, aber vielleicht kann mir ja dennoch jemand kurz antworten: in Norwegen gibt es ja Frühlings und Herbstsemester (statt wie in Dtl. Sommer- und Wintersemester); könnt ihr mir sagen, welche Monate die umfassen. Das Herbstsemester beginnt glaube ich Mitte August, soviel weiß ich schonmal. Danke schön

27.09.11 19:06, Cerebellum no
August - Dezember
Januar - Juni

27.09.11 19:09
Danke, Cerebellum. Aber Januar-Juni??? 6 Monate?? Und keine Semesterferien zwischen Herbst- und Frühlingssemester? Kannst du mir die vorlesungsfreie Zeit auch noch nennen? Danke schön.

27.09.11 19:21, Cerebellum no
Jeg håper det er i orden at jeg svarer på norsk?

Det er noe forskjell på universitet og skoler her. Høstsemesteret for univeristetene starter vel i slutten av august og går til midten av desember, mens skolene starter i midten av august og går til ca. 20 desember. Så starter vårsemesteret for universitetene i midten av januar, mens det starter ca. 3-4 januar for skolene. Vårsemesteret avsluttes i begynnelsen/midten av juni på universitetene, mens det går frem til ca. 20. juni på skolene.

Jeg har ikke så mye detaljer ut over dette - kanskje andre kan være mer presis?

27.09.11 19:37
Takk, Cerebellum. Norsk går helt bra. På universitet i tyskland er sommersemesteret midt av april - midt av juli. Så er det sommer-semester"ferie". Og så kommer vintersemesteret fra midten av oktober - midten/slutten av februar. Igjen vinter"ferie" inntil midt av april. osv. Trodde det var nesten det samme i Norge, bare litt forskyvet?!
(Korriger gjerne norsken min også ;-))

27.09.11 19:48, Cerebellum no
Semesterstrukturen er annerledes i Norge. Det jeg skrev tidligere er antalig litt unøyaktig - se f.eks. http://www.uib.no/filearchive/undervisningsaaret-2011-2012.pdf

Jeg tror du bør da en tur til www.trolljenta.no for mer informasjon om dette.

Norsken din er svært bra! Vi sier midten av en måned, eller midt i en måned. Og forskyve i fortid blir forskjøvet. Vi skriver naturligvis Tyskland med stor T, men det visste du sikkert.

27.09.11 20:13
Uff, nå føler jeg meg nesten lat hvis jeg ser på de norske semestertidene. Takk for opplysning. Og tusen takk for rettelsen! Slike unøyaktigheter er det svært vanskelig å bli klar over hvis man bare hører (dagligdags snakk og radio) og leser litt norsk og aldri tok seg en titt inn i en grammatikk eller skolebok. Er takknemlig for enhver rettelse :-)!! Beste hilsen og igjen takk. m.