12.09.11 21:04, Bitniok
Stichwörter: detaljhandel, detaljist, Einzelhandel, Einzelhandelskauffrau, Einzelhandelskaufmann, kauffrau
Hei,
jeg har ett spørsmål, hva heter Einzelhandels Kauffrau eller Kauffrau im Einzelhandel på norsk?
Jeg trenger det for en søknad!

Tussen takk for hjelpen

13.09.11 02:18
"Å ha drevet detaljistvirksomhet / detaljhandel / kjøpmannsvirksomhet (detaljist)" eller "Å ha vært detaljisthandlende / kjøpmann (detaljist)".

Jeg ville valgt "å ha drevet detaljistvirksomhet".

Akel (N)

13.09.11 02:29
På tysk: Einzelhandelskauffrau (ett ord).

13.09.11 02:55, Cerebellum no
Vi har dessverre ikke en lignende titel i Norge, Bitniok. Grunnen til det er enkel - vi har heller ikke en ordentlig utdannelse for de som vil arbeide med butikkdrift. Resultatet av det ser vi jo hver dag når vi kommer inn i en butikk :(

Det viktigste her er at du har en utdannelse, i tillegg er det også interessant å ta med erfaring, slik Akel nevner.

Jeg ville nok ha skrevet noe slikt som dette "Jeg har tre-årig videregående utdannelse i detaljhandel (på tysk: Kauffrau im Einzelhandel)".

Jeg forutsetter at det er tre år - stememer det? Hvis ikke får du justere den delen.

13.09.11 09:00
Utdannelse innen detaljhandel.
Norges Varehandelshøyskole ( Kjøpmannsinstituttet ) ble i 2000 fusjonert inn
i BI ( Bedriftsøkonomisk Institutt )som kursavdelingen BI Varehandel.
Jeg tror det samme gjaldt Samvirkeskolen ( kooperasjonen utdanningsinstitusjon )
som også la ned og inngikk samarbeid med BI. Her er det snakk om lederutdanning innen
detaljhandelsvirksomhet.
Oddy

14.09.11 17:29
Tussen takk for svar :-)

Hilsen Bitniok

15.09.11 06:41
Muss das nicht heißen: Tussen takker for svaret?

15.09.11 08:34
Awa! Tusen takk for svaret.
En takk - takken - takk - takk
Ei/en takke- takken - takker - takkene ( Backplatte )

15.09.11 14:51
tja, 8:34, Ironie ist oft zu sehr versteckt.

en/ei tusse - tussen/tussa
å takke - takker (- takket)