06.08.11 13:33
Stichwörter: Solstad, 16.07.41
Takk for god hjelp med gnagsåret. Compeed selges visst også her i Berlin og fungerer
utmerket. Nå til en annen sak: I går besøkte jeg en kneipe i Schöneberg, og kom i
prat med et ektepar. Med meg hadde jeg Dag Solstads Berlin-roman "16.07.41". De
ble svært interessert i den. Vet noen om den er oversatt til tysk?

Vennlig hilsen fra Bjørn

06.08.11 13:48
Hei,
den ble ikke oversatt enda.

Hilsen

06.08.11 16:07, Geissler de
Rart nok -- tatt i betraktning hvilken viktig forfatter Solstad er, og hvilken elendige
norske krimforfattere ellers oversettes til tysk -- er veldig lite av Solstad oversatt til
tysk.
Her er den fullstendige(!) listen:
Ellevte roman, bok atten - (1992). Dt. Elfter Roman, achtzehntes Buch.
Genanse og verdighet - (1994). Dt. Scham und Würde.
Professor Andersens natt - (1996). Dt. Professor Andersens Nacht.
Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman - (2006). Dt. Armand V. – Fußnoten zu einem
unausgegrabenen Roman.

06.08.11 23:45
Unnskyld men er du elever og gå på Paul-Natorp Skole nå?

06.08.11 23:46
Jeg mener elev :D

07.08.11 13:34
Hvis det var meg (trådstarter) du spurte, så er svaret nei... Jeg er likevel enig i at
Solstad burde oversettes, og kanskje særlig den omtalte Berlin-roman fra 2002.

Hilsen fra Bjørn

08.08.11 10:27
Solstad galt lange als sehr schwer zu übersetzen und kein deutscher Verlag hat sich an diesen Autor rangetraut - da leider mit "Nischenliteratur" keine großen Geschäfte zu machen sind. Glücklicherweise hat sich nun der Dörlemann Verlag (ein kleiner, feiner Verlag in der Schweiz) diesem Projekt gewidmet und wird, soweit ich weiß, auch noch mehr Solstad übersetzen. Die deutschen Übersetzungen von Ina Kronenberger sind im Übrigen sehr gut gelungen und wert gelesen zu werden.

Gruß Lilja

09.08.11 17:41
Takk for svaret, Lilja. Jeg håper absolutt at det sveitsiske forlaget også oversetter
"16.07.41". Ettersom handlingen og skildringene er lagt til Berlin bør boka selge nokså bra
- i hvert fall i hovedstadsegnene, og best kanskje i Kreutzberg og Neukølln.

Vennlig hilsen fra Bjørn