15.09.05 08:49
Hei,
vet noen hvor kommer drikkekjennelsen "Skål" fra?
Takk!!

15.09.05 10:26
I skål f1 el. m1 (norr skál)
1 mindre, rundt kar (ikke så dypt som en bolle) konfekts- kopp med s- og asjett beger, glass drikke ens s- utbringe en s- for noe gi i s-a legge penger i tallerken e l som bæres rundt / det er en annen s- en annen sak
2 noe som er formet som en skål hoftes- s-ene på en sølje skovl s-ene på en turbin
3 trestykke til forsterkning av mast e l

II skål interj, sagt som oppfordring til en el. flere som en vil drikke med

Jeg tenker at det kommer fra selve skål som drikkeredskab. Det du ser ovenfor er fra Norsk språkråd kopert. Jeg ville tro at det vil uttrykke at vi hever drikkeskåla. Når du tenker at vi hadde før en "ølhøne" å drikke fra selve ølbollen er det et logisk oppfordring til å heve skåla ut av bollen.
Hilsen Claus Kristiansand

16.09.05 10:31
Jeg har hørt det kommer fra vikingene. De har avslått hodet fra uvennen og drakk blodet derav som ut en skål? Er det sant???

16.09.05 17:30
Jeg har lest en del om våre forfedre som også var på viking. Jeg har aldri lest om slik skikk. De var da ingen "barbarer" slik som danskene skal har vært. Heller ikke der har jeg hørt om slikt. Noen norske konger trengte penger i form av skatter og gods for ene det norske rike, det hentet de fra England og Skottland ... Heller ikke der har jeg lest noe om slike skikker. Det hørtes heller ut som en "Hunnenskikk" og ikke som normennenes skikk selv når de var på viking.
Masse hilsen fra Claus i Kristiansand/Agder der Erik Raude kommer fra, faren til Leif Eriksson som oppdaget Amerika som du sikkert vet!

19.09.05 11:31
Tusend takk!