10.02.11 19:52
Hallo,

ich möchte gerne wissen wie die Steigerungsform von

nördlich, westlich, östlich,

10.02.11 20:12, Mestermann no
Auf Deutsch oder Norwegisch?

10.02.11 20:18
ähm, willst du mich ärgern?
Natürlich norwegisch

10.02.11 20:30, MichaelNorge
Vielleicht mit dem Wort "mer" - wie z.B. mer nordlig ?

10.02.11 20:31
Es ist ja keineswegs selbstverständlich, dass es dir um norwegische Formen geht.
Hier sind schließlich auch Norweger, die Deutsch lernen!

Ansonsten ist die Steigerung dieser Adjektive regelmäßig.

nordligere, vestligere, østligere

10.02.11 20:34, Mestermann no
Nein, ich will Dich nicht ärgern. Dies ist ein Forum für Deutschlernende und Norwegischlernende, falls es Dir nicht
klar ist. Es ist auch kein Übersetzsungsautomat; bitte beachte die Forumregeln, wie man hier Fragen stellen soll. Dazu
gehört übrigens auch, in der eigenen Sprache möglichst korrekt zu schreiben, als Beispiel für die Lernenden.

Die Wörter werden übrigens ganz regulär gesteigert: Nordlig, nordligst, usf.

11.02.11 00:31, sigsiggi
Med Mestermanns innlegg i tankene, ønsker jeg å påpeke at dette er et offentlig forum hvor alle kan stille de
spørsmålene de ønsker og ingen enkeltpersoner definerer hvilke spørsmål som er egnet og hvilke ikke. Hvis det er et
innlegg man ikke liker, så må man ikke svare på det selv. Kanskje det finnes noen andre som ønsker å svare..

11.02.11 07:08
Sant nok, men spørsmålet får en framragende plass i min samling av håpløst formulerte spørsmål.

11.02.11 08:46, Mestermann no
@sigsiggi: Det er klart, men jeg foreslår at du leser påny. Dette handlet ikke om å "like" spørsmålet; spørsmålet var
helt greit. Derimot kunne spørsmålet misforstås, og jeg spurte enkelt og greit om det var på tysk eller norsk
spørreren mente, slik at jeg kunne svare på det. Dette svarte spørreren temmelig frekt på, som om det var en
selvfølge at vi skulle forstå hva han mente. Da tillot jeg meg å påpeke at forumet har regler for hvordan spørsmål bør
stilles. Jeg påpekte også at innlegget var dårlig tysk, et tilbakevendende problem for det mindretallet som bruker
forumet i sin tysklæring. Det er viktig at vi fortsetter å holde på at også all skriftlig tysk skal være pen og prydelig
her inne, ellers slutter forumet å fungere i den ene retningen. Å skrive SMS-tysk med forkortelser, manglende stor
forbokstav, ufullstendige meninger osv. kan man drive med i fora som er først og fremst for tyskspråklige, som hos
trolljenta. Legg også merke til at jeg svarte på spørsmålet.

11.02.11 10:30
Steigerung : ( Zurück zur Sache )
Nord - lenger nord - lengst nord.
Finnmark ligger lenger nord enn Troms.
Finnmark er det fylke som ligger lengst nord i Norge.

Oddy