12.09.10 19:43
Hi.Ich bræuchte einmal eure Hilfe beim Fehler finden... wær lieb wenn ihr mir sagt wo welche sind:-) takk

I dag så vi på en fotballkamp og ble våt fra innerst til ytterst. Men bortsett fra det hadde vi det kjempegøy som alltid når vi skal se på kampen! I går var jeg i bryllupet til fetteren min. det var også gøy. Det var morsomt å se alle søskenbarna mi igjen. Jeg har 20 søskenbarn og derfor ser jeg ikke alle så mye og har bare kontakt med noen. Da vi var liten lekte vi alle mye sammen,derfor var det veldig hyggelig å prate med dem.
Nå jobber siden en uke og må stå opp klokka 6 hver morgen. Det synes jeg er litt kjedelig. Men på jobben er det veldig interessant og jeg lærer mange nye tin. Je3g gleder meg også på universtietet igjen.DEt blir moro å se alle vennene mine igjen!

12.09.10 21:23
Det var ganske bra, men noen småkorreksjoner:

I dag så vi på en fotballkamp og ble våte fra innerst til ytterst. Men bortsett fra det, hadde vi det kjempegøy som alltid når vi skal se på kampen [ev. "..vi ser på kampen"]! I går var jeg i bryllupet til fetteren min. Det var også gøy. Det var morsomt å se alle søskenbarna mine igjen. Jeg har 20 søskenbarn og derfor ser jeg ikke alle så mye og har bare kontakt med noen. Da vi var små lekte vi alle mye sammen, derfor var det veldig hyggelig å prate med dem.
Jeg har jobbet den siste uken, og måttet stå opp klokka 6 hver morgen. Det synes jeg er litt kjedelig. Men på jobben er det veldig interessant og jeg lærer mange nye ting. Jeg gleder meg også til å gå/begynne på universtietet igjen. Det blir moro/hyggelig å se alle vennene mine igjen!

(De rene tastefeilene kunne du luke ut først selv, ved å se på meldingen i Voransicht)

Akel (N)

12.09.10 21:24
Ja, også heter det jo heller ikke "universtietet" da, men det vet du jo egentlig selv.

Akel (N)

12.09.10 21:52
Men kommaet som Akel tilføyde i annen setning, er ikke riktig.

13.09.10 09:20
Er du så helt sikker på det?

En kommaregel er også å sette komma der det naturlig bør være en stopp. Og det bør definitivt være en stopp etter "det", (trykk på "det"), slik jeg leser en slik setning (- som er et misfoster ut fra det jeg en gang lærte på skolen, hvor det het seg at vi aldri skulle begynne en setning med "men", noe jeg imidlertid ikke er helt enig i, men det kan tilsi en særlig oppfølging i tegnsettingen).

Akel (N)

13.09.10 11:22
Hvis du erstatter "bortsett fra det" med "likevel" eller "i dag", ville du neppe sette komma. Jeg leser/sier det uten stopp uansett.

13.09.10 11:55
Det er jeg ikke uenig i, men i den setningen der jeg har satt komma, står det faktisk "bortsett fra det" og ikke "i dag"...

Akel (N)

13.09.10 12:37
Kan du vise til en referanse for "En kommaregel er også å sette komma der det naturlig bør være en stopp" som gjelder tilfeller som ikke er behandlet med de vanlige kommareglene?

Her er et eksempel hvor det ikke skal være komma ifølge en liste med kommaregeler på internett:
Til tross for dette, er han rolig. FJERN KOMMA!
Det ligner på vårt omdiskuterte eksempel. Komma her ville jeg kalle "engelsk syke"!

13.09.10 13:26
"Engelsk syke"? Engelskmenn setter da aldri komma, (bortsett fra foran "and" i oppramsinger). Komma-settere er noen feiginger...

Ja, jeg vet Jan Tislevoll har lagt ut det eksemplet der for det der er verdt, og det er korrekt at setningen i struktur og funksjon er svært lik den aktuelle setningen vår. Og likevel - kanskje er det det innledende "Men", som gir meg et opplevd behov for en stopp. I ditt eksempel brukes dessuten ordet "dette" som jeg oppfatter å ha et naturlig større trykk enn "det" i utgangspunktet nødvendigvis har. De to faktorene tilsammen gir meg behov for å markere med et komma, men vi leser tydeligvis setningen litt forskjellig, og blir vel neppe hwlt enige her.

Akel (N)

13.09.10 13:45
PS: Det er mulig at det som virker inn her for meg, er at med det innledende "Men", (og særlig da sett i sammenheng med den foregående setningen som den da henger direkte sammen med, blir "til tross for dette", på sett og vis et slags overflødig innskudd ("vi ble våte, men hadde det gøy likevel"), - og på sett og vis kanskje kunne hatt et komma både foran og bak seg - slik jeg rytmisk leser setningen.

Akel (N)

13.09.10 14:28
"engelsk syke" er en kommasetting som er helt riktig på engelsk, men feil på norsk:
Despite of that, he is calm. (riktig med komma)
Til tross for dette, er han rolig. (feil med komma)

Forferdelig utbredt. Og nei, vi blir nok ikke helt enige her.

13.09.10 15:27, Geissler de
Engelskmennene setter mange kommaer, og særlig etter innledende adverbialer. Og det er
akkurat det vi har her.
Jeg vet ikke om jeg, som ikke har norsk som morsmål, har stemmerett i denne saken, men jeg
synes også at komma etter "bortsett far det" blir feil. Det er første ledd i en helt vanlig
hovedsetning, og det pleier man ikke å sette komma etter.

13.09.10 18:10
Det er kanskje litt avhengig av om man mener at en "helt vanlig hovedsetning" begynner med Men.

Akel (N)

13.09.10 20:06, Geissler de
Men selvfølgelig gjør den det! "Men" er en konjunksjon som innleder hovedsetninger, akkurat
som f. eks. "for", og i motsetning til "fordi" eller "hvis", som innleder bisetninger.

13.09.10 21:48
Det er her jeg prøver å formidle at det ikke er like selvfølgelig for oss som gikk på skolen da det var slik at om man ikke fikk med seg noe som helst annen grammatikk, så fikk man i det minste med seg (den daværende) regelen om at en setning ikke skal begynne med men - og at det kanskje preger oss litt mht hvordan vi leser og legger trykk og pauser i denne typen setninger.

(Jeg tillater meg forøvrig også å være så kjettersk at selv om setningen "Etter å ha spist, kom han." er blant de setningene som brukes som eksempel på lignende setningskonstruksjoner hvor det anvendes overflødige kommaer, så synes jeg setningen blir vesentlig mer lesevennlig ved å beholde kommaet, og det kommer jeg til å fortsette med å gjøre. Så jeg er nok uhelbredelig..., men det har ikke noe med smitte fra England å gjøre.)

Akel (N)

13.09.10 22:03
Du får gjøre som du vil, Akel, sålenge som du ikke villeder andre her i Heinzelnissen med dine private kommaregler.

13.09.10 22:35
For det første er det ikke tale om private kommaregler, men en geriolekt.

For det andre har jeg heller ikke på noe tidspunkt lansert noen regel, men gitt uttrykk for at slik jeg leser denne helt konkrete setningen, kan det forsvares å skrive et komma som ikke uten videre følger av noen regel, fordi det etter min oppfatning øker lesbarheten. Poenget med det hele er å formidle et budskap, og enkelte ganger gjør man det bedre med skjønnsmessig å avvike fra den rådende regel, (- og noen ganger blir man da med på å lage en ny en... akkurat som det nå f.eks. er blitt lov å begynne en setning med men).

Akel (N)