02.07.05 20:14
Heisann Heinzelnisser.
Jo, jeg har mestret å lese boka ”Døde menn går i land”. Kriminalromanen er veldig spennende. Bare siste fem sidene er litt kjedelig. Jeg siktet hovedgjerningsmannen etter han hadde forsvaret en medgjerningsmann og hadde beskyldt en usympatisk manns kona for å være ikke helt riktig i hode. Men jeg skal ikke ødelegge moroa for dere. I alle fall har jeg hatt mye tidsfordriv med lærevirkning (læreeffekt). Jeg kan anbefale alle som lære norsk og klarer første begynnelsesvansker av språket å lese denne bok. Ved glosene som en finnes ikke i heinzelnisser-ordboka og ikke i internet (se videre ned) fikk jeg hjelp i heinzelnisse-forumet. Her er de siste gloser som gjør meg vansker:
1.) Jeg opplevde min egen sjofelhet tusendoblet målestokk => Ich erlebte meine eigene Gemeinheit tausenfach. Oder: Ich bekam meine eigene Schofeligkeit tausendfach zu sehen
2.) Jeg forstår dine selbebreidelser. => Ich verstehe deine Selbstvorwürfe.
3.) Særlig vil det være sunt for Paul og Monika. => 3a) Besonders schade wird das für Paul und Monika sein. Oder 3b): Für Paul und Monika wird das besonders schade sein
4.) Jeg har vel ingen grund til å holde min viden hemmelig lenger. => Ich habe wohl keinen Grund das Weitere geheim zu halten.
5.) Det begynner så smått å demre for meg, innskjøt jeg. => ”Es fängt an ein kleines bisschen bei mir zu dämmern“ warf ich ein. (aber unter einwerfen find ich im Heinzelnisser-ordbok => pælme; und im www.dokpro.uio.noperlordboksoek unter innskyte => einschießen)
6.) Haunted house => Spukhaus, Geisterhaus
7.) Det var meningen at du skulle stryke med; Es war die (seine) Absicht, dass du mit draufgehen solltest. (beim Brand des Hauses)
8.) Nå kommer et generellt spørsmal: Man kan finne en én, det dét osv. Er „aksenten“ – (aksan te gü in min persönlige lydskrift) bare et betoningstegn? Hvilke regeler gjelder til Aksenten „´“
Vær så god og rette hele innlegget mitt.
På forhånd takk
Gerd

02.07.05 20:38
Zusatzfrage:
Spukhaus =>???
Pü forhaünd takk
Gerd

02.07.05 20:39
Berichtigung:
Spukhaus =>???
På forhånd takk
Gerd

02.07.05 20:42
1.) OK
2.) OK
3.) Es tut Paul und Monika besonders gut. (irgendetwas ist geschehen und die beiden haben irgendwie einen Lehrzettel bekommen.
4.) Ich habe wohl weiterhin keinen Grund mein Wissen für mich geheim zu halten.
5.) OK
6.) Englisch .....
7.) OK
8.) Eine Regle kann ich dazu nicht erklären. Aber es wird manchmal gebraucht in dem Zusammenhang.
Hilsen/Gruß Claus Kr.sand

03.07.05 00:17
Tusen takk Claus.
Hilsen til Kristiansand og Åseral (deilig kommunen)
Ha det bra

04.07.05 02:28
zu 8. der Akzemt dient im Falle von en - én zur Unterscheidung zwischen Artikel und Zahlwort, ansonsten zur Betonung.

M.