31.01.10 12:02
Hallo,
gibt es eine Sprachreform nach 2005?

Beste Grüße
Anna

31.01.10 13:29, Geissler de
Mit Sicherheit gibt es irgendwann nach 2005 irgendwo eine Sprachreform. Was Du aber wahrscheinlich meinst, ist: Gab es seit 2005 eine Reform in Deutschland?

Die Antwort: Jein. Mitte der 90er wurde eine Reform der deutschen Rechtschreibung vorgestellt, die ab 1996 in den Schulen eingeführt wurde. Sie stieß auf viel Kritik, und es wurde im folgenden Jahrzehnt (aber nicht jahrzehntelang!) viel daran herumgedoktert.

2006 schließlich wurde die reformierte Reform endgültig für Schulen und Behörden verbindlich.

31.01.10 13:39
Ich hätte vermutet, dass es dir um Bokmål geht. Da war die letzte Reform meines Wissens gerade im Jahr 2005.

31.01.10 15:45
Siste "reform" i bokmålet kom med språkmeldingen i 2008, da en rekke former som til da hadde vært
klammeformer, ble helt likestilte med hovedformene. Altså har ikke lenger den offisielle rettskrivning
(læreboknormalen) noen preferanser ved f.eks. former som gata/gaten. Nå kan vi velge selv.

31.01.10 18:23, Geissler de
Jeg trodde det handlet om tysk, siden spørsmålet ble stilt på tysk ... egentlig er det litt ergerlig når spørsmål blir stilt på den måten at de som ønsker å svare blir nødt til å gjette hva det dreier seg om.

Så vidt jeg husker ble sideformene avskaffet litt tidligere, kanskje 2003 -- men årstallet er jeg nå ikke sikker på. Eller husker jeg helt feil?