13.06.05 01:25
Heisann Heinzelnisser!
Kan en det norske „å stemme“ også bruker med „loddet, tyngen eller vekten“?
For eksempel: Ole stemte 100 kg ..........! Vær så godt og setter inni setningen det riktige ordet.
Tusen takk skal de ha!
Har det godt.
Gerd

13.06.05 04:54
man stemmer ikke 100kg (som på tysk: 100kg stemmen), men man løfter dem. Gewichtheben = vektløfting

13.06.05 15:22
Hei, og morna!
Hva er med "stemmer"?
F. eks: "Han stemte seg mot døra"
Takk skal dere ha!
Hadde.
Gerd

13.06.05 19:15
Det norske verbet å stemme brukes f. eks. når du stemmer på et parti ved valget

13.06.05 20:29
Hei kjære Heinzelnisser.
Jeg er litt forusikkert: ”... stemmer på et parti ved valget” greier jeg. Men kan jeg også si: ”han stemmer seg mot døra“ ???
Vennlig Hilsen
Gerd

13.06.05 20:53
"Han stemmer seg mot døra" det forstår jeg ikke hva betyr. Inne i hodet får jeg et inntrykk av at han roper til døra, eller går mot døra når han skal stemme...Nei! Det er ikke god norsk...

Viser til ordboka hva den sier om verbet å stemme:

II stemme stemte, stemt
1 i forbindelse(n) s- i, opp sette i med, begynne (å synge eller spille)
2 avgi *stemme (I) ved valg eller avstemning s- for, imot et forslag s- på et politisk parti s- med de borgerlige
3 få musikkinstrument til å klinge harmonisk, stille (III,3) s- fela, gitaren s- et piano s- tonen ned også: dempe seg
4 bringe i den eller den sinnsstemning situasjonen s-r til alvor adjektiv i perfektum partisipp: være vemodig, vennlig, krigersk stemt være stemt for noe foretrekke
5 være i samsvar med det du sier, s-r ikke regnestykket ditt s-r målene s-r ikke
6 uttale en språklyd med svingende stemmebånd; adjektiv i perfektum partisipp: 'b', 'd', 'g' er stemte lyder, 'p', 't', 'k' ustemte

13.06.05 21:21
Det siste svaret gir en ufullstendig liste av hva stemme kan bety, eller ordboken du har det fra er ikke bra. Se her:
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
skriv "stemme" og velg bokmål eller nynorsk, spiller ingen rolle.
Betydning III:
III stemme stemte, stemt (norrønt stemma)
1 stenge, stanse s- blod
2 trykke, presse s- føttene mot noe / s- (ut) tapphull med stemjern

Det er denne betydningen som blir diskutert her. Hvis du kan "stemme føttene mot noe", kan du sikkert også stemme deg mot døra.
Wowi

13.06.05 22:25
Det er mulig, men jeg ville heller brukt "å presse seg mot døra"